Duplicity review

duplicity posterDuplicity****

Regie: Tony Gilroy (Michael Clayton****)

Met: Clive Owen, Julia Roberts, Paul Giamatti, Tom Wilkinson

Speelduur: 120′

Ga kijken als je houdt van Ocean’s Eleven***** en Hustle****.

Het verhaal: Hij is een ex-MI6 agent, zij is een voormalige CIA-agente. Ooit beleefden ze een wilde one night stand in Dubai. Nu vormen ze spil in een complot tussen twee rivaliserende pharma-bedrijven waarvan de CEOs elkaars bloed kunnen drinken. Is hun prille liefde sterk genoeg om te weerstaan aan de tientallen miljoen dollars die op het spel staan?

clive owen en julia roberts in duplicity

Ons verdict: Hollywoodkoppels waarvan de chemistry van de begintitels tot de eindgeneriek van het scherm spat, ze zijn van alle tijden. Ooit heetten ze Humphrey Bogart en Lauren Bacall, of Spencer Tracy en Katherine Hepburn. Recenter denk ik aan George Clooney en Jennifer Lopez in Out of Sight*****, of Brad Pitt en Angeline Jolie in Mr. and Mrs. Smith***. Voeg aan dit memorabele lijstje gerust Clive Owen en Julia Roberts toe, want zij vormen het kloppende hart van deze stijlvolle heistmovie. Duplicity is echter meer dan een schaamteloos sterrrenvehikel vol mooie mensen op nog mooiere locaties. Regisseur én scenarist, Tony Gilroy, maakte een heerlijk lichtvoetige spionage komedie, die tegelijkertijd entertaint en zinvolle kritiek geeft op het hedendaagse corporate Amerika. Naast de altijd geweldige Owen, en Roberts die dé comeback van het jaar op haar conto schrijft, schitteren ook karakterkoppen als Tom Wilkinson en Paul Giamatti in glansrollen. Duplicity is pure klasse cinema voor en door volwassenen, die bewijst dat een blockbuster anno 2009 meer kan zijn dan een aaneenrijging van ontploffingen en dure CGI. Dit is een onvervalste aanrader voor iedereen die zich twee uur lang wil ontspannen in de bioscoop zonder het gevoel te hebben dat je je verstand buiten de zaal moet laten om ervan te genieten.

Bekijk alvast één van de vele knetterende dialogen uit Duplicity:

4 thoughts on “Duplicity review”

1. Die wou ik gisteren zien, ma ben ma naar Redcliff gaan zien :) Ook de moeite ! Ma Duplicity gaank zeker checken in de cinema dan.