The Hessen Affair DVD review + Wedstrijd!!!

hessen-affair-coverThe Hessen Affair***

Regie: Paul Breuls

Met: Billy Zane, Lyne Renée, Michael Bowen, Noah Segan, Rudolph Segers

Speelduur: 106′

Een ambitieuze Belgisch-Canadese co-productie met prima acteerwerk, maar iets te weinig spanning!

Het verhaal: 1945, Kasteel Kronenberg, enkele kilometers van Frankfurt. De cynische kolonel Jack Durant (Billy Zane) en de beeldschone Kathleen Nash (Lyne Renée) ontdekken per toeval de Duitse kroonjuwelen. Beiden reizen ze meteen door naar New York om de juwelen daar op de zwarte markt door te verkopen, maar ze moeten afrekenen met talloze intriges. Vriend of vijand, niemand weet nog wie aan welke kant staat…

Ons verdict: Het klinkt ondertussen al als een cliché, maar het gaat uitstekend met de Belgische filmindustrie. Niet alleen in eigen land met ambitieuze producties met internationala allures als De Zaak Alzheimer, Windkracht 10: Koksijde Rescue, Loft en SM-Rechter, maar ook in het buitenland met Fly Me To The Moon. Het is het doel van het in Antwerpen residerende productiehuis Corsan Producties is om zelfs nog een stapje of twee verder te gaan. Het lijkt er namelijk op dat het bedrijfje van voormalig producent/scenarist Paul Breuls (Het Sacrament, Shades) van plan is om Hollywood te veroveren! Het begon kleinschalig, doch ambitieus met het in België en Ierland opgenomen Waiting In Dublin (2007), een romantische oorlogsdrama met minder bekende Engelse en Vlaamse acteurs. Het jaar erop was het de beurt aan The Box Collector, een erotische thriller geschreven door de controversiële filmmaker Guy Lee Thys (Kassablanka, Suspect) en ingeblikt door John Daly (producent van klassiekers zoals The Terminator, Platoon en The Last Emperor). De overigens prima thriller had een interessante cast met op kop de verbluffende schoonheid Line Van Wambeke (Ober, Kinderen Van Dewindt), die voor de gelegenheid een internationalere artiestennaam Lyne Renée. Verder bevatte de cast bekende karakteracteurs zoals Michael Bowen (Jackie Brown, Kill Bill Vol. 1), Margot Kidder (Black Christmas, Superman-films) en Noah Segan (Brick, Cabin Fever 2), maar ook bekende acteurs uit de benelux zoals Victor Löw (Lek, Iedereen Beroemd!) en Marie Vinck (Loft, De SM-Rechter).

hessen-affair-still

Ondanks dat de twee voorgaande films weinig potten wisten te breken, blijkt The Hessen Affair nog grootser en ambitieuze opgezet dan de twee voorgaande Corsan-producties. Paul Breuls maakt zijn regiedebuut met deze film-noir-achtige kraakfilm, tegen een oorlogsachtergrond. Het scenario is mee van de hand van de erg talentvolle Nicholas Meyer, die beroemd werd met zijn werk aan onder andere Star Trek II: The Wrath of Khan en Sommersby. In de hoofdrol herkent u Billy Zane (The Phantom, Titanic), maar verder ook vaste Corsan-waarden als Lyne Renée, Michael Bowen en Noah Segan. Het screenplay zit goed in elkaar en ook het acteerwerk is prima. De regie van Breuls is behoorlijk, met een aantal ambitieuze shots en knappe belichting. Jammes genoeg bevat de film voor een thriller nogal weinig spanning en gebeurd er veel te weinig in een film van bijna twee uur. De climax is dan weer wel geweldig, maar mits een vlotter tempo en snedigere montage had The Hessen Affair een echte aanrader geweest. Nu is het niet meer dan een verdienstelijke internationaal aandoende productie, met een goed idee en prima acteerwerk. ‘Volgende keer beter!’, zouden we kunnen zeggen, maar dat hoeft schijnbaar niet aangezien de Corsan-producties per film steeds groter en belangrijker lijken te worden. Zo staan er twee films in de planning, waarvan er één door Roland Joffé (The Killing Fields, The Mission) en de andere door Lee Tamahori (Die Another Day, Next). Niet de eerste de beste dus. Wij zijn alvast benieuwd!

De DVD: Het anamorfische 1.85:1-beeld ziet er goed uit, met een bevredigende scherpte en solide zwartniveau’s. De gebruikte print is vrij van vuiltjes en beschadigingen en filmgrain en compressiefoutjes blijven binnen de perken. Het contrast mocht hier en daar wat beter en ook de kleuren zijn soms iets té hard bewerkt. Maar buiten dat is dit een meer dan behoorlijke transfer. Het is dan ook jammer dat de soundtrack ‘maar’ stereo is! Daarbovenop klinkt de Engelse Dolby Digital 5.1-track wat aan de vlakke kant en lijkt het soms of er geen goed evenwicht werd gevonden tussen de dialogen, de geluidseffecten en de filmmuziek. Er zijn helaas ook geen extra features aanwezig.

Bekijk hier alvast de trailer van de film:

Voor meer informatie over Corsan Producties kijkt u best even hier.

Warning: Undefined array key -1 in /home/public/sites/www.moviepulp.be/wp-content/plugins/gd-rating-system/d4plib/core/d4p.wpdb.php on line 345

8 thoughts on “The Hessen Affair DVD review + Wedstrijd!!!”

1. Warning: Undefined array key -1 in /home/public/sites/www.moviepulp.be/wp-content/plugins/gd-rating-system/d4plib/core/d4p.wpdb.php on line 345

Dankzij de fijne mensen bij distributeur SONY PICTURES HOME ENTERTAINMENT kunnen we een vijf exemplaren wegschenken van de DVD van de Belgische-Canadese film THE HESSEN AFFAIR. Wat moet u doen? Snel even de juiste antwoord vinden op de volgende vraagjes:

1) Lyne Renée is wordt tegenwoordig vaak gesignaleerd met Amerikaans/Italiaans acteur Danny Huston (30 Days Of Night, Wolverine). Met welke Vlaamse hunk werd ze gelinkt voor ze naar Amerika vertrok?

2) Wat was het productiebudget van The Hessen Affair?

3) Hoeveel correcte inzendingen naar aanleiding van deze wedstrijd zullen we tegen het einde ontvangen hebben?

Stuur de juiste antwoorden – vergezeld van naam en adres – naar het adres: steve_de_roover@hotmail.com. De wedstrijd loopt tot en met donderdag 14 mei 2009.

Veel succes!

2. Lyne Renée is een uitstekende femme fatale, maar het verschrikkelijk trage tempo, het gebrek aan een geloofwaardige setting (omw het lage budget), en vooral het totale gebrek aan spanning, maakt van The Hessen Affair een totale gemiste kans die ik zeker niet meer dan met een voorzichtige 2* zou toebedelen.

3. De setting vond ik nogal meevallen, ook al zag je soms dat het matte-paintings waren. Over spanning en het wat trage tempo geef ik je gelijk, maar door de ambitie (het blijft een Belgische film, maar dat is er verder nergens aan te zien), de fijne ontknoping en het prima acteerwerk is het zeker geen flop. Bovendien is het budget hoger dan je denkt. Misschien is alles naar Billy Zane gegaan :)

4. Bedankt voor de letterlijk honderden inzendingen! De gelukkigen zullen hun prijs eerdaags in de bus vinden. De wedstrijd is dan ook afgelopen!

5. Wat was nu het totale productiebudget van de film?

6. 20 miljoen dollar.