Van Helsing Blu-ray review

van-helsing-coverVan Helsing*

Regie: Stephen Sommers

Met: Hugh Jackman, Kate Beckinsale, Richard Roxburgh, David Wenham, Will Kemp, Shuler Hensley

Speelduur: 130′

Infantiele monsterfarcé, die letterlijk ten onder gaat aan een explosie van doorzichtige CGI-effecten!

Het verhaal: De legendarische monsterjager Van Helsing (Hugh Jackman) wordt door het Vaticaan naar het afgelegen Transsylvanië gestuurd, een land dat wordt geterroriseerd door zijn machtige graaf Dracula (Richard Roxburgh). Van Helsing bundelt zijn krachten met een dappere zigeunerprinses Anna Valerious (Kate Beckinsale). Zij is vastbesloten een einde te maken aan een eeuwenoude vloek op haar familie, door de beruchte vampier te verslaan. Samen met de knappe Anna zet Van Helsing zijn heilige missie voort om de wereld van het kwade te verlossen…

brides_1

Ons verdict: Wat is er toch gebeurd met de ooit zo veelbelovende regisseur Stephen Sommers? Hij werkte zich in 1998 in de kijker met het ouderwetse avontuurlijke actie annex horrorfestijn Deep Rising, een film die sindsdien een vast plaatsje kent op mijn persoonlijk ‘guilty pleasures’-lijstje. Amper een jaar later katapulteerde hij zichzelf naar de A-lijst van Tinseltown met de uitstekende avonturenfilm The Mummy, een film die meer als een geslaagde Indiana Jones-sequel aanvoelde als de afgrijselijke afscheiding die bekend werd als Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull. Terwijl de eerste Mummy-sequel nog amusant was, werd het al duidelijk dat Sommers gebeten was door de CGI-microbe en liever zovéél mogelijk enen en nullen op het scherm zwierde, in plaats van een goed doordacht scenario. Toch keek uw diennaar nog uit naar de ambitieuze monsterclash van de klassieke Universal-monsters in Van Helsing. Maar al héél snel werd het duidelijk, dat het een hobbelige rit zou worden… Een rit die een erg zure nasmaak zou achterlaten! Waar moeten ik beginnen met mijn klaagzang? Het onnozele scenario aanvallen is veel te makkelijk, en bovendien ga je dit soort spektakelfilms bekijken voor – jawel – het spektakel! Jammer genoeg worden al de actie- en horrorsequenties onderuit gehaald door doorzichtige computereffecten, die je direct met de voeten op de grond zetten met het besef “Juist het is maar een film”. Sommige zaken zien er zo nep uit, dat je bijna plaatsvervangende schaamte voelt. Ik zei wel ‘bijna’, want spaar dat maar op voor het acteerwerk! Ondanks dat Sommers een puike selectie naam- en genreacteurs wist bij elkaar te krijgen, lijkt het alsof iedereen denkt dat ze in een Uwe Boll-film zijn verzeilt geraakt. Richard Roxburgh en Kate Beckinsale maken zich compleet belachelijk, met enkele van de meest ongeloofwaardige en onnozele accenten aller tijden. Hugh Jackman doe niet meer dan een bad-ass proberen uit te hangen, maar dan wel één die steevast er ook voor zorgt dat zijn haar piekfijn ligt! Shuler Hensley is meer irritant, dan angstaanjagend en ook de rest van de cast breken records. Van Helsing hangt verder aan elkaar van de clichés en indien u na al dit nog hersencellen overheeft, dan doet de oorverdovende soundtrack wel de rest. Kortom, een absolute farcé die terecht bijna overal werd neergesabeld door de vakpers en amper uit de kosten geraakte. Ik hou mijn hart al vast voor G.I. Joe: The Rise of the Cobra

De Blu-ray: Het 1.85:1 HD-beeld is haarscherp, met een uitstekend contrast en mooie, warme kleuren. Diepte en detail zijn prima en het beeld is verder vrij van vuiltjes en beschadigingen. De Engelse DTS-HD MA 5.1-track klinkt warm en dynamisch, met een breed en agressief geluidsbeeld. De geluidseffecten zijn uitstekend geplaatst en de dialogen zijn over de hele lijn goed te verstaan. Ruis of andere storingen zijn zoals verwacht niet aan de orde. Ook qua extra’s stelt de Blu-ray van deze miskleun niet teleur. Via ‘U-control’ kan je diverse picture-in-picture featurettes bekijken zonder ook maar één seconde van je film te onderbreken. Maar er zijn natuurlijk ook schatten aan reguliere extra’s aanwezig. Zo zijn er maar liefst twee audiocommentaartracks aanwezig. In de eerste track komen de regisseur Stephen Sommers en monteur Bob Ducsay aan het woord, terwijl commentaar nummer twee het woord geeft aan acteurs Richard Roxburgh, Shuler Hersley en Will Kemp. Vervolgens zijn er drietal featurettes aanwezig over de monsters, die in een nieuw jasje werden gestoken voor de film Frankenstein’s Monster (9 min.), Dracula (12 min.) en The Werewolves (12 min.). Terwijl we in The women of Van Helsing: Anna and Dracula’s brides (14 min.) dieper ingaan op de vrouwen die de monsterlijke wereld van Van Helsing bevolken. In The Legend of Van Helsing (10 min.) komen we meer te weten over het legendarische personage in films van vroeger en nu. Vervolgens kom je meer te weten over het extensieve production-design in featurettes zoals: Dracula’s Castle (8 min.), Frankenstein’s Lab (7 min.), The Village (8 min.) en The Vatican’s Armory (6 min.), maar ook verdere achtergrond over diverse locaties zoals in The Burning Windmill (7 min.). In Bringing The Monsters To Life (10 min.) leren we eindelijk hoe de nieuwe monsters tot stand zijn gekomen, terwijl You Are In The Movie (4 min.) de actie uit de film vanuit een andere invalshoek bekijkt. De bombastische score van componist Alan Silvestri wordt ontleedt in The Music Of Van Helsing (10 min.), terwijl de rest van de extra’s opgevuld worden met euhm opvulser als vijf minuten aan bloopers en een ultrakort filmpje dat toont het opbouwen van de sets toont met een versnelde camera. Niet bijster boeiend dus! Gelukkig is de documentaire van bijna een half uur The masquerade ball scene unmasked dat wel! Hierin wordt getoond hoe het grootse bal, vol pracht en praal van Dracula tot stand kwam. Een zevental galerijen met conceptart en opnieuw enkele blooperclips sluiten de zeer uitgebreide bonussectie van Van Helsing af.

Bekijk hier nog een de originele bioscooptrailer: