Fighter review

fighter-posterFighter****

Regie: Natasha Arthy

Met: Semra Turan, Nima Nabipour, Cyron Bjorn Melville, Molly Blixt Egelind, Xian Gao

Speelduur: 97′

Een bijzonder straf martial-arts drama van Deense makelij! Draait in de betere bioscoop.

Het verhaal: Aicha (Semra Turan) gaat nog naar school. Later zal ze dokter worden. Dat beweert tenminste haar vader. Maar Aicha denkt er anders over: ze houdt zich liever bezig met gevechtssporten dan met huiswerk. Ze trotseert haar ouders wanneer ze professioneel gaat trainen in een gemengde kung fu club. Daar ontmoet ze Emil (Cyron Bjorn Melville). Ze worden verliefd en al gauw blijkt Aicha’s Turkse roots een grote barrière. De wetten van het leven zijn niet zo eenvoudig als de regels van de gevechtssport. Aicha’s keuze heeft grote gevolgen, voor haar en voor haar familie…

fighter_3

Ons verdict: Fighter is een ambitieus actie-drama uit Denemarken, nu niet echt een land dat bekend staat om zijn straffe actiefilms. Toch is het een verrassend sterke prent, met enkele indrukwekkende vechtscènes die knap gechoreografeerd werden door acteur annex stuntman Xian Gao (Fong Sai Yuk, Crouching Tiger, Hidden Dragon). De charismatische actrice Semra Turan levert een intense acteerdebuut af en werkte haar met één film terecht in de internationale kijker! Ook de rest van de cast (en dan in het bijzonder Cyron Bjorn Melville) acteren de pannen van het dak en bijna al de leden leveren doorleefde en geloofwaardige acteerprestaties af.

fighter_4

Fighter wordt internationaal gepromoot als een knokfilm, maar toch is het echter geen ‘actiefilm’ pur sang. Fighter is eerder een gevoelig en kleinschalig drama, over diepmenselijke thema’s als culturele verschillen en volwassen worden. Regisseur Natasha Arthy slaagt er in om een geslaagde mix te vinden tussen complex en menselijk drama, met realistische vechtsequenties en zelfs hier en daar een snuifje fantasy. Fighter gaat filmisch vlot vooruit, mede dankzij de dynamische en vakkundige regie van de talentvolle Arthy (Mirakel, Se til venstre, der er en Svensker). Fighter is dan ook een aanrader voor de liefhebbers van de betere film. De Deense film draait vanaf 29 april in de gespecialiseerde landelijke bioscopen.

Kijk ook even hier voor meer informatie rond deze prent.

De ultracoole UK-trailer van de film: