Frost/Nixon DVD review

frostnixonFrost/Nixon****

Regie: Ron Howard

Met: Michael Sheen, Frank Langella, Kevin Bacon, Sam Rockwell, Oliver Platt, Toby Jones

Speelduur: 117′

Straffe cinema, die beschamend genoeg compleet over het hoofd werd gezien door de Academy Awards!

Het verhaal: Wanneer de in ongenade gevallen President Richard Nixon (Frank Langella) toestemt in een interview met David Frost (Michael Sheen), een Engels TV-figuur die vooral bekend staat om zijn frivole levensstijl, denkt hij zijn besmeurde imago snel even te kunnen oppoetsen. Maar Frost, vastbesloten om naam te maken en zijn reputatie van lichtgewicht te overstijgen, ontpopt zich tot één van Nixons meest geduchte tegenstanders. Hun mentale titanenstrijd zal het aanschijn van de politiek voor altijd veranderen…

frost-nixon-langella-sheen

Ons verdict: Mijn interesse voor Ron Howard’s veel geprezen Frost/Nixon werd ironisch genoeg gewekt door de beruchte en controversiële Duitse filmmaker Uwe Boll die de film met veel enthousiasme en ontzag vermelde tijdens één van onze interviews: “Wie had ooit gedacht dat een film over twee mensen die over elkaar zitten en praten over politiek zo meeslepend kon zijn? But Frost/Nixon is a really great movie!“. En ik zou het eerlijk gezegd niet beter kunnen zeggen. De film Frost/Nixon is gebaseerd op het gelijknamige bekroonde toneelstuk (2007) van Peter Morgan (die eigenhandig zorgde voor het strakke screenplay van de film) en natuurlijk de échte interviews tussen David Frost en ex-president Nixon uit ’77. Filmmaker Ron Howard wist de intense dynamiek tussen Frost en Nixon en hun meeslepende verbale duel perfect over te brengen naar het grote zilveren scherm. Een grote factor die tot dit succes heeft bijgedragen is het feit dat regisseur Howard (Ransom, A Beautiful Mind) de studio wist te overtuigen om dezelfde acteurs van het toneelstuk ook de hoofdrollen in de film te laten vertolken. Michael Sheen, die bij het grote publiek vooral bekend werd van de succesrijke Underworld-trilogie, is verbluffend écht als de flamboyante talkshowhost David Frost. Hij krijgt op zijn beurt briljant weerwerk van klassebak Frank Langella (Masters of the Universe, Superman Returns), die zich zo sterk inleeft in zijn rol van de controversiële ex-president Richard Nixon dat je al snel vergeet dat je naar acteur aan het kijken bent. Ook Ron Howard wist een film in te blikken die het medium ‘film’ – en dan vooral tijdens de bewuste interviewscènes – volledig weet te overstijgen. Deze scènes zijn tot op het laatste detail zo authentiek en realistisch, dat je deze gerust tussen de bewuste gesprekken kan monteren. Frost/Nixon is meeslepende en boeiende film, die – zelfs als je compleet géén interesse hebt in politiek en/of Amerikaanse geschiedenis – geen moment zal vervelen! Erg straffe cinema, die schandelijk genoeg compleet over het hoofd werd gezien tijdens de meest recente Oscar-uitreiking en zodoende geen enkele van zijn vijf geheel terechte nominaties wist te verzilveren.

De DVD: Het anamorfische 2.35:1-beeld heeft een prima scherpte en een goed contrast, met warme en natuurlijke kleuren. Het zwartniveau is lekker strak en de gebruikte filmprint is volledig vrij van vuiltjes en printbeschadigingen. Ook filmgrain en digitale compressiefouten blijven netjes binnen de perken. De Engelse Dolby Digital 5.1-track klinkt prima, met een heldere en goed verstaanbare weergave van de dialogen. De muziek wordt netjes weergegeven en ruis of andere storingen zijn helemaal niet aan de orde. Er werden ook enkele informatieve extra features toegevoegd aan de DVD. De aftrap wordt gegeven door regisseur Ron Howard, die een boeiende audiocommentaartrack inspreekt vol anekdotes en weetjes over het maken van de film. Verder zijn een enkele weggeknipte scènes aanwezig, maar ook het interessante “The Making of Frost/Nixon”. Als je wilt checken hoe dicht Ron Howard en zijn cast/crew tegen het echte interview zitten, dan kan dat in een featurette over “Het echte interview”. De kers op de taart is een boeiende featurette over de historische bibliotheek van Nixon. Een warm aanbevolen DVD van Universal!

Bekijk hier de originele bioscooptrailer van Frost/Nixon:

One thought on “Frost/Nixon DVD review”

1. Straf geacteerd, maar de routineuze afwikkeling van het -nochtans boeiende- verhaal kon mij niet helemaal bekoren.