Twister Blu-ray review

twister-coverTwister***

Regie: Jan De Bont

Met: Helen Hunt, Bill Paxton, Cary Elwes, James Gertz, Philip Seymour Hoffman

Speelduur: 113′

Voor een diepgravend scenario moet je deze film niet zien, voor het spektakel des te meer!

Het verhaal: Bill Harding (Bill Paxton) wil eindelijk kunnen trouwen met zijn nieuwe vriendin, dus hij besluit zijn ex-vrouw Jo (Helen Hunt) – een dappere tornadojager – achterna te trekken om haar de scheidingspapieren te laten tekenen. Maar al snel krijgt hij de smaak opnieuw te pakken en besluit hij met de kleurrijke bende van Jo mee te rijden achter één van de zwaarste orkanen van de laatste jaren…

twister1

Ons verdict: Hoewel de film destijds niet de beste recensies kreeg, werd Twister een ongelofelijke hit in de bioscopen. De 92 miljoen dollar kostende rampenprent is tot op de dag van vandaag nog steeds dé meest succesvolle film van Jan De Bont als regisseur. Na Speed 2: Cruise Control ging zijn regisseurscarrière bijna volledig de dieperik in, maar in Twister liet de voormalige Nederlandse cameraman nog zien dat hij als de beste weet hoe je een spectaculaire actiesequentie in scène zet! Echt diepgaand is de film niet en ondanks de aanwezigheid van klasse acteurs als Philip Seymour Hoffman zijn de meeste personages niet meer dan wandelende stereotypen. Dat weerhoudt de film er echter niet van om van begin tot eind heerlijk entertainend te zijn. De dynamische regie van Jan De Bont weet de spanning vaak ten top te drijven en de speciale effecten zijn om de duimen en vingers van af te likken! Kruid het geheel met wat goed geplaatste oneliners, die met verve gebracht worden door het prima filmkoppel Helen Hunt en Bill Paxton en je hebt een prima rampenfilm, weer véél zaken op indrukwekkend realistische wijze naar de vaantjes geholpen worden. Voer voor liefhebbers van peperdure rampenfilms!

De Blu-ray: Het 2.35:1 HD-beeld is scherp, met een goed contrast en een voldoende strak zwartniveau. Het niveau van detail en diepte is over het algemeen goed, maar hier en daar zijn toch scènes waar we toch een beetje meer verwacht hadden. De kleuren zien er dan weer wel behoorlijk uit, zonder echt van het scherm te spatten. Vuiltjes zijn niet aan de orde en hier en daar is er wat filmgrain aanwezig. De Engels DTS-HD MA 5.1-track is een agressieve en bij momenten passend bombastisch soundtrack, met een mooie spreiding en uitstekend gevoel van richting. De dialogen klinken helder en verstaanbaar, zonder ergens te verzuipen in een orgasme van geluidseffecten. De subwoofer gaat lekker door in het laag. Een knappe geluidstrack, die uw huiskamer in vuur en vlam zal zetten! Ook leuk om te ontdekken is dat de Blu-ray behoorlijk wat bonusmateriaal bevat. Het eerste wat te ontdekken valt is een technische, doch informatieve commentaartrack door regisseur Jan De Bont en FX-supervisor Stefan Fangmeier. In The Making of Twister ontdek je in de periode van een kwartier een beetje meer van hoe de film tot stand is gekomen, terwijl Anatomy of a Twister (10 min.) in essentie gebakken lucht is. Boeiender is Chasing the Storm: Twister Revisited, een half uur durende documentaire waarin wordt teruggekeken op het maken van de film. In de door History Channel geproduceerde documentaire “Nature Tech: Tornadoes” (45 min.) leer je meer over tornados, terwijl de boel op gepaste wijze wordt afgesloten met een videoclip en de originele bioscooptrailer. Kortom, een fraai pakket!

Bekijk hier de originele trailer: