Doubt Blu-ray review

doubt-coverDoubt****

Regie: John Patrick Shanley

Met: Meryl Streep, Philip Seymour Hoffman, Amy Adams, Viola Davis

Speelduur: 104′

Meeslepend drama, met erg straf acteerwerk!

Het verhaal: Zuster Aloysius Beauvier (Meryl Streep), het stugge en angstaanjagende schoolhoofd van de school Saint Nicholas Church, heeft een sterke aversie tegen de progressieve en populaire parochiepriester Flynn (Philip Seymour Hoffman). Zuster Aloysius zoekt overal iets achter, en gelooft dat ze de ultieme zonde heeft ontdekt wanneer ze van zuster James (Amy Adams) hoort dat pastoor Flynn wellicht teveel aandacht besteed aan een verwarde jongen. Maar zonder bewijs is onzekerheid de enige zekerheid die zuster Aloysius heeft…

doubt-pic

Ons verdict: Doubt was origineel een toneelstuk dat geschreven werd door John Patrick Shanley. Hij won er een Pulitzer prijs mee, maar ook diverse andere prestigieuze prijzen. Nu is er de filmversie en hoewel Shanley de regie van de toneelstukken aan iemand anders overliet, heeft hij nu ook besloten om de regie op zich te nemen. Het geheel is een goed gedoseerd en menselijke drama, dat vooral dankzij de strakke acteerprestaties van Meryl Streep, Philip Seymour Hoffman, Amy Adams en Viola Davis naar een hoog niveau getild wordt. Vooral de scènes tussen Streep en Hoffman geven vonken, met een oprechte en herkenbare touch van Adams. De prent gaat goed vooruit, dankzij het boeiende verhaal en de prima regie van John Patrick Shanley. Doubt werd genomineerd voor vijftal belangrijke Oscars, maar werd over het hoofd gezien tijdens de uitreiking en ging met lege handen naar huis. Toch de moeite om eens te bekijken! Doubt is een aanrader voor de liefhebbers van acteursfilms.

De Blu-ray: Het 2.40:1 HD-beeld is haarscherp, met een erg goed contrast en een mooi realistische kleurverzadiging. Diepte en detail is eveneens prima en het beeld is vrij van de gewoonlijke oneffenheden. Een mooie presentatie! De Engelse DTS-HD 5.1-track stelt niet teleur, met een vol geluidsbeeld en heldere, steevast verstaanbare dialogen. Ruis en andere geluidsstoringen hebben we niet opgemerkt. Disney voegde ook enkele boeiende extra features toe. De Blu-ray start op met een resem automatische promotionele trailers. De hoofdfilm kan je ook bekijken met een optionele commentaartrack, die werd ingesproken door schrijver en regisseur John Patrick Shanley. De man levert een boeiend en informatief spoor af. In “Doubt: From Stage to the Screen” (19 min.) worden de voornaamste cast- en crewleden aan de tand gevoeld over het originele toneelstuk en de bioscoopfilm. De vier hoofdrolspelers worden ook nog eens op de rooster gelegd in een Entertainment Weekly-interview (14 min.). Gelukkig worden er ook andere zaken belicht, zoals de muziek van componist Howard Shore in de featurette “The Music of Doubt” (5 min.), maar ook de echte “Zusters van Liefde” (7 min.).

Bekijk hier de bioscooptrailer: