Twilight Blu-ray review

twilightTwilight**

Regie: Catherine Hardwicke

Met: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Billy Burke, Cam Gigandet

Speelduur: 122′

Ondanks de geweldige hype is Twilight niet meer dan banale tienerhorror!

Het verhaal: Bella Swan (Kristen Stewart) is altijd al een buitenbeentje geweest en doet alles op haar eigen manier. Wanneer ze verhuist naar het regenachtige Forks, verwacht ze geen veranderingen. Totdat ze de mysterieuze en knappe Edward Cullen (Robert Pattinson) ontmoet. Het duurt niet lang of Bella en Edward krijgen een passievolle relatie. Maar Edward is niet zoals de andere jongens. Hij kan ontzettend hard rennen, stopt rijdende auto s met zijn blote vuisten, en is sinds 1918 geen dag ouder geworden. Edward is een onsterfelijke vampier, maar niet zoals de andere vampiers: hij drinkt geen bloed. Hoe closer Bella en Edward worden, hoe harder ze moeten vechten om hun onmogelijke liefde in stand te houden. En wat moeten ze doen als Laurent en James – Edward’s dodelijke vijanden – in de stad aankomen en op zoek gaan naar Bella?

twilight-

Ons verdict: Het resultaat van de eerste Twilight-verfilming is uiteindelijk niet de compleet onbekijkbare brol die sommige serieuze critici beweerden, maar is op zijn zachtst gezegd ook helemaal niet goed. Niet alleen is de film erg onevenchtig, bovendien is de hele romance – waar de hele franchise toch op gebouwd is – uitermate zwakjes uitgewerkt. Het helpt uiteraard niet dat de hoofdpersonages niet echt sympathiek zijn en evenveel chemie hebben als een zeemvel en een vogelverschrikker (u mag raden wie wie is). Stewart lijkt door heel de film te slaapwandelen, terwijl Robert Pattinson à la Steven Seagal maar één gelaatsuitdrukking lijkt te hebben. De bijrollen zijn niet veel beter en de enige die iets of wat zonder kleerscheuren uit dit wrak komt is karakterkop Billy Burke. Regisseuse Catherine Hardwicke (Thirteen, The Nativity Story) doet echter wel haar best om de film de nodige sfeer te geven. Jammer genoeg heeft ze weinig kaas gegeten van fatsoenlijke actie, laat staan horror, en verzand Hardwicke veel te vaak in onnozele scènes met gammele speciale effecten. Met een sterker regisseur had hier ongetwijfeld wel wat meer ingezeten, dus we zijn toch nieuwsgierig wat Chris Weitz (The Golden Compass) en David Slade (30 Days Of Night) met het materiaal zullen aanvangen.

De Blu-ray: Het 2.40:1 HD-beeld is haarscherp, met een uitstekend contrast en schaduwdetail. Het zwartniveau is solide, met een mooi bijpassend kleurenpalet. Soms duikt er wat filmgrain op, maar dit stoort nergens. Beschadigingen en vuiltjes zijn helemaal niet aan de orde. De Engelse Dolby TrueHD 5.1-track stelt eveneens niet teleur, met een warm en dynamisch geluidsbeeld. De geluidseffecten hebben een prima plaatsing en de subwoofer draagt ook zijn steentje bij. De filmmuziek klinkt mooi vol en de dialogen klinken over de hele lijn helder. Storingen, kraakjes of andere oneffenheden in het geluid zijn niet aanwezig. Warner Bros stelden ook een fijn selectie bonusmateriaal bij elkaar, die vaak zelfs boeiender zijn dan de film zelf. Naast een boel uitgebreide en weggeknipte scènes (voorzien van een introductie van regisseuse Catherine Hardwicke) kan je ontdekken hoe het originele boek werd omgetoverd tot de huidige film in “The Journey from Page to Screen”. Als je eens poolshoogte wil nemen van de absolute hysterie rond Twilight dan is de featurette “The Comic-Con Phenomenon” een mooi begin! Naast de originele bioscooptrailer, 2 teasers en nog wat promotiemateriaal gaat men ook dieper in op de muziek van de film. In de featurettes “Becoming Edward” en “Becoming Bella” gaan Pattinson en Stewart dieper in op de nodige voorbereidingen nodig voor hun respectievelijk rol. Naast de “Vampire Kiss Montage” stelt regisseur Hardwicke ook nog een muziek video voor. Naast “Edward’s Piano Concert” kan je ook nog Muse, Linkin Park en Panamore aan het werk zien in een handvol videoclips.

Bekijk hier de originele trailer:

One thought on “Twilight Blu-ray review”