Rob-B-Hood DVD review

Rob hoodRob-B-Hood***

Regie: Benny Chan

Met: Jackie Chan, Michael Hui, Louis Koo, Charlene Choi

Speelduur: 121′

Clichérijke actiekomedie, met enkele bevredigende actiescènes!

Het verhaal: Thongs (Jackie Chan) en Octopus (Louis Koo) zijn professionele inbrekers die voor de gangsterbaas Landlord (Michael Hui) werken. Ze krijgen een opdracht die hun 7 miljoen dollar zal opleveren. Omdat Thongs zijn inkomsten regelmatig vergokt en Octopus zijn duiten aan mooie vrouwen verbrast, stemmen zij in met de opdracht zonder precies te weten wat ze eigenlijk moeten stelen. Ze staan volledig perplex als ze merken dat hun buit een baby is het kind van een miljonairsfamilie. Maar ze kunnen niet meer terug want Landlord is door de politie opgepakt en dus moeten ze de baby in hun eigen woning verstoppen. Al snel sluiten ze de baby in hun hart op en weigeren hem aan de echte opdrachtgever, de Triaden, over te geven. Een klopjacht begint en de kidnappers worden beschermers van het miljonairskind en riskeren daarmee hun eigen levens…

robbhood_mainpic

Ons verdict: Tussen de Hollywoodfilms door probeert Jackie Chan om de zoveel tijd ook om een goeie ouderwetse actiekomedie te draaien zoals ze dat alleen in Hong Kong kunnen. Rob-B-Hood is er zo ééntje! Het scenario is niet echt origineel, de stuurloze regie van Chan helpt uiteraard ook niet veel en je ziet het allemaal al van mijlenver aankomen. Gelukkig haal je een film als dit niet in huis voor de diepgaande personages en baanbrekende verhaal! Jackie Chan doet dan ook weer waar hij het beste in is: namelijk iedereen vakkundig met het meubilair uitschakelen! De actiescènes zijn dik in orde en de choreografie van de vechtsequenties is uitstekend te noemen. Jammer dat de film hier en daar serieus aansleept en dat er veel scènes behoorlijk nutteloos zijn. Een snedigere montage en strakkere regie had van Rob-B-Hood ongetwijfeld een straffere film gemaakt, in plaats van de huurtip die hij nu maar is. Kortom, leuk om is te bekijken, maar jammer genoeg niet meer dan dat!

De DVD: Het anamorfische 2.35:1-beeld ziet er scherp uit, met een goed schaduwdetail en een net contrast. de zwarte tinten zijn eveneens dik in orde, terwijl de andere kleuren natuurlijk ogen. De gebruikte filmprint is gelukkig vrij van onvolmaaktheden als overdadige filmgrain, vuiltjes en beschadigingen. De Kantonese Dolby Digital 5.1-track is ook van een prima kwaliteit, met heldere, goed verstaanbare dialogen en een bevredigende stereospreiding. Ruis en andere geluidsstoringen zijn niet aan de orde. Buiten een handvol cross-promotionele trailers zijn er helaas geen extra’s aanwezig.

Bekijk hier een Engelse trailer van de HK-prent: