Minamata recensieMinamata *** 1/2

Regie: Andrew Levitas

Met Johnny Depp, Bill Nighy, Akiko Iwase, Tadanobu Asano, Hiroyuki Sanada, Jun Kunimura, Kogarashi Wakasugi,…

Speeltijd: 115′

Ga kijken als je hield van Dark Waters.

Het verhaal: Oorlogsfotograaf W. Eugene Smith reist naar Japan, waar hij het verwoestende effect van kwikvergiftiging in kustgemeenschappen vastlegt.

Akiko Iwase & Johnny Depp in Minamata recensie

Ons verdict: #MeToo, #BlackLivesMatters,… Bij MoviePulp zijn we een & al voor gelijkheid die nog een lange reis af te leggen heeft in onze moderne maatschappij, maar we beginnen ons intussen toch te storen aan een aantal zaken. Wat acteurs, regisseurs & schrijvers dan ook doen in hun privéleven, het zou cultuur niet mogen belemmeren om te schijnen. We gaan nu niet plotseling op een andere manier naar Loft kijken als beste Vlaamse Film aller tijde omdat het gemaakt is door de veroordeelde Bart De Pauw bijvoorbeeld. Zo ook voor Johnny Depp maken we een uitzondering die momenteel geen carrière meer heeft vanwege zijn gewezen relatie met Amber Heard in combinatie met zijn alcoholprobleem, maar toch een aantal kleinschaligere releases brengt waaronder deze Minamata.

Johhny Depp in Minamata recensie

Depp heeft weliswaar niets meer te bewijzen als acteur: Met het talent dat hij heeft, zou hij zo goed als binnen moeten zijn voor de rest van zijn leven en heeft dan ook geen rol meer nodig om zich te bewijzen. Maar de controverse rond zijn privéleven heeft er wel voor gezorgd als een soort van reality check dat hij misschien gaat waarderen waar hij goed in is en dat zie je meteen in de film Minamata die een zeer kleine release krijgt in Belgische bioscopen. Minamata kan je qua verhaal & uitvoering op dezelfde hoogte plaatsen als Dark Waters met dat verschil dat de makers Johnny Depp perfect hebben omgetoverd tot fotograaf W. Eugene Smith. Depp vertolkt hem dan ook in volle glorie. Sterker nog, regisseur Andrew Levitas brengt samen met cinematograaf Benoît Delhomme (At Eternity’s Gate, A Most Wanted Man) een ware hommage aan het werk van de overleden fotograaf wiens werk in de jaren ’70 een nieuwe dimensie zal krijgen in de jaren 2020. Het camerawerk is uitmuntend en samen met een serene meer Aziatische manier van filmen raakt Minamata meermaals een gevoelige snaar. Met andere woorden, zonde dat Minamata afgemaakt wordt vanwege Depp, want in een andere dimensie van de multverse zou het zonder twijfel Oscarwaardig zijn.

Kortom, f*ck cancel-culture en geniet van één van de beste vertolkingen in jaren van Johnny Depp als M. Eugene Smith in Minamata. We begrijpen de controverse, maar daarvoor moet de uitmuntende Minamata-crew zoals Andrew Levitas & Benoît Delhomme niet opdraaien.

Minamata new clip official from Berlin Film Festival 2020 - 1/3

Minamata new clip official from Berlin Film Festival 2020 - 2/3

Minamata new clip official from Berlin Film Festival 2020 - 3/3