Opera DVD review

opera coverOpera*

Regie: Dario Argento

Met: Cristina Marsillach, Ian Charleson, Urbano Barberini, Daria Nicolodi, William McNamara

Speelduur: 101′

Debiele horrorfilm van de voormalige Italiaans horrorgrootmeester…

Het verhaal: Wanneer de jonge operazangeres Betty (Cristina Marsillach) de hoofdrol krijgt in een opvoering van Verdi’s Macbeth, trekt ze de aandacht van een psychopatische moordenaar die haar dwingt te kijken hoe hij haar vrienden één voor één afslacht. Betty vindt een aanwijzing voor de identiteit van de moordenaar in een terugkerende nachtmerrie, maar de oplossing van het mysterie confronteert haar met een duister geheim uit het verleden…

opera1

Ons verdict: Met Deep Red en Suspiria maakte de Italiaanse cineast Dario Argento twee onvolprezen horrormeesterwerkjes, die van hem in één klap één van de meest gerespecteerde horrorregisseurs van de wereld maakte. Hij maakte nog een aantal erg verdienstelijke horrorfilms (Tenebre, Phenomena), maar eind jaren tachtig begon het schijnbaar toch steeds vaker mis te lopen. Hoewel sommigen blijkbaar vinden dat Opera zijn meest ambitieuze en laatste ‘noemenswaardige’ prent is, is ondergetekende het niet met deze stelling eens. Opera is wat mij betreft zelfs één van dé slechtste films uit zijn hele carrière! Niet alleen is het acteerwerk stuitend slecht, bovendien is de film op elk gebied stuurloos en is aan het scenario geen touw aan vast te knopen. De prent bevat één goede moordsequentie, maar die wordt dan nog eens vakkundig om zeep geholpen door één van de slechtste filmscores (met uitzondering van een aantal degelijke rocktunes) aller tijden. Kortom, te mijden als de pest. Zelfs voor de meest hardnekkige Dario Argento-fans! En kom achteraf niet klagen!

De DVD: De DVD is helaas ook niet veel soeps, met een tegenvallende anamorfisch uitgevoerde 2.35:1-transfer, zonder veel scherpte en een zwak contrast. De kleuren ogen eveneens nogal flets. De Engelse Dolby Surround 2.0-track is eveneens gene vette, met een weinig dynamisch geluidsbeeld en vlakke dialogen. De originele Italiaanse 2.0-track is een tikkeltje beter, maar eveneens niets om over naar huis te schrijven. Naast een handvol trailers en een informatieve brochure in de keepcase, is er niets noemenswaardig aanwezig van extra features.

Bekijk hier de originele trailer: