Let The Right One In DVD review

let the right one coverLet The Right One In*****

Regie: Tomas Alfredson

Met: KÃ¥re Hedebrant, Lina Leandersson, Per Ragnar, Henrik Dahl, Karin Bergquist, Peter Carlberg

Speelduur: 110′

Het Zweedse horrormeesterwerk is eindelijk ook bij ons verschenen op DVD!

Het verhaal: Het is hartje winter in Zweden. Een grauwe buitenwijk wordt geteisterd door een reeks gruwelijke moorden. Niemand verdenkt het meisje Eli (Lina Leandersson), dat onlangs in de buurt is komen wonen. Ook de twaalfjarige Oskar (KÃ¥re Hedebrant), haar buurjongen, brengt haar komst niet in verband met de gruweldaden. Maar wanneer de twee kinderen vriendschap sluiten, ontdekt Oskar al snel iets bijzonders aan zijn nieuwe beste vriendin. Eli blijkt een vampier. Voor Oskar, die op school vreselijk gepest wordt, maakt het niks uit. Maar wanneer de buurt Eli begint te verdenken, dreigt het noodlot de twee geestverwanten uit elkaar te drijven…

2008_let_the_right_one_in_002

Ons verdict: LÃ¥t den Rätte Komma In (ofte Let the Right One In) is één van de meest originele vampierfilms sinds… wel, eigenlijk sinds het begin van het medium film! Het is een film die uit het niets kwam en zich ook met niets laat vergelijken. De Amerikaanse remake is al bijna klaar, maar laat de kans om eerst het veelgeprezen origineel te bekijken zeker niet aan je voorbijgaan. Verwacht echter geen overdadige speciale effecten, houten staken, opspuitend bloed, knoflook en kruisbeelden. Wel aanwezig is een diepmenselijk en poëtisch verhaal vol tragiek, drama en oprechte liefde. Regisseur Alfredson slaagt er bovendien in om zijn film een heerlijk dreigende en ongemakkelijke sfeer mee te geven, vol gothiek en energie, maar gepaard met een bijna documentaire-achtig realiteitsgehalte. De geweldscènes liggen ver uit elkaar, maar komen door de briljante opbouw en omkadering vaak erg hard aan. Bovendien spelen de twee jonge hoofdrolspelers de pannen werkelijk van het dak en moet je al een ondoordringbare brok steen zijn om niet ontroerd te zijn door hun verbluffend realistische samenspel! Het sterke scenario – naar het gelijknamige succesboek van auteur/scenarist John Ajvide Lindqvist – bevat diverse psychologische lagen en regisseur Alfredson wist deze erg mooi om te zetten naar het grote scherm. Let The Right One In gaat niet altijd even snel -waardoor mensen die kicken op flitsende videoclip-achtige montage en dergelijke, compleet aan het verkeerde adres zijn – maar al wie wel kan investeren in deze rustig opgebouwde, doch erg rijke horrorfilm, zal er geen moment spijt van krijgen.

De DVD: Het anamorfische 2.35:1-beeld is scherp, met een uistekend contrast en een prima schaduwdetail. Het zwartniveau is op zijn beurt solide en de overige kleuren ogen natuurlijk. De gebruikte print is vrij van vuiltjes en andere beschadigingen. De Zweedse Zweedse Dolby Digital 5.1 unwraped-track klinkt prima, met een sfeervol en gedetailleerd geluidsbeeld. De dialogen klinken helder en het LFE-kanaal gaat goed door in het laag. Ruis en andere storingen zijn gelukkig geheel afwezig. Naast een aantal promotionele trailers en de originele bioscooptrailer, bevat het schijfje nog een 5 minuten aan weggeknipte scènes en een boeiende audiocommentaar, ingesproken door regisseur Thomas Alfredson en schrijver John Ajvide Lindqvist. In de keepcase steekts zoals gewoonlijk bij de ‘Mr. Horror Presents’-uitgaven nog een leuke en informatieve brochure, met notities over de film. Een must-have voor de cinefielen!

Bekijk hier de geweldige trailer:

Warning: Undefined array key -1 in /home/public/sites/www.moviepulp.be/wp-content/plugins/gd-rating-system/d4plib/core/d4p.wpdb.php on line 345

One thought on “Let The Right One In DVD review”