The Biggest Little Farm: The Return recensie op Disney Plus België

The Biggest Little Farm recensieThe Biggest Little Farm ***

Regie: John Chester

Met John Chester, Molly Chester & Matthew Pilachowski

Speeltijd: 30′

Ga kijken als je hield van andere films rond ecologie zoals Biggest Little Farm, Ice on Fire, BBC’s Blue Planet & Netflix’ Our Planet.

Het verhaal:The Biggest Little Farm: The Return, van National Geographic, is gebaseerd op de bekroonde speelfilm van 2018 die het verhaal vertelt van John en Molly Chester, die hun stadsleven in Los Angeles verlaten om te leven op een kale boerderij om heerlijk eten te verbouwen in harmonie met de natuur in Ventura County. De nieuwe special volgt de onvermoeibare reis van de boeren van 10 jaar terwijl ze het land transformeren in een magische boerderij en het hele proces documenteren in deze hartverwarmende special die lijkt op een echt ‘Charlotte’s Web’. Apricot Lane Farms is een prachtige, complexe wereld die de biodiversiteit van onze planeet weerspiegelt, en deze special laat het publiek kennismaken met dieren die zich snel in hun hart zullen nestelen, zoals Emma het varken dat haar nieuwste nest verwelkomt en een schattig lam genaamd Moe dat bevriend raakt met de familie. Kijk op Earth Day hoe de boeren de onderlinge verbondenheid van de natuur gebruiken om de bodem gezonder te maken, de biodiversiteit te maximaliseren en het meest voedzame voedsel te regenereren dat mogelijk is.

Welkom bij Apricot Lane Farms in The Biggest Little Farm: The Return recensie op Disney Plus België

Ons verdict: Waarom zou je in deze tijden nog een documentaire lanceren in bioscopen nu Netflix & HBO Max de hele markt kapen? Wel, dat dacht Disney Plus ook bij zichzelf en maakten met de mensen van Biggest Little Farm een deal om een vervolg te maken op de succesvolle bioscoopdocumentaire. De documentaire uit de cinema focuste zich op biodiversiteit in het ecologisch debat en was simpelweg van topkwaliteit dankzij regisseur John Chester die zijn avontuur als boer begon na een heuse carrière achter de rug te hebben als cameraman voor National Geographic.

Echter laat Biggest Little Farm: The Return wat te wensen over en dat heeft vooral met het format te maken. Er werd geopteerd om maar een half uur aan nieuwe content te brengen en het is gewoon te kort om de expertise van de gepassioneerde filmmaker & boer die een virtuoos is met de camera dankzij haarscherpe & verfijnde beelden in een doodgewone setting. Het thema van ondernemerschap & ecologie wordt naar de achtergrond gestuurd, want rarara… Disney is alleen maar geïnteresseerd in de status van de nieuwe & oude diertjes. Allemaal fijn en wel, maar ons hield het niet geboeid en we waren de content dan ook in een mum van tijd vergeten.

Kortom, The Return is een anticlimax tegenover het indrukwekkende The Biggest Little Farm, maar voor de liefhebbers vanaf nu te zien op Disney Plus België ter gelegenheid van Earth Day!

John & Molly Chester Interview - The Biggest Little Farm: The Return (Disney +)