Zen - Grogu and Dust Bunnies recensie op Disney Plus België Zen – Grogu and Dust Bunnies ***

Regie: Katsuya Kondô

Met Grogu en de susuwatari basically

Speeltijd: 4 minuten

Ga kijken als je hield van Bao & Tales of the Jedi.

Het verhaal: Een handgemaakte kortfilm van Studio Ghibli voor Lucasfilm & zijn Star Wars-franchise.

Zen - Grogu and Dust Bunnies recensie op Disney Plus België

Ons verdict: Ja, MoviePulpers, de TV-series van Star Wars draaien op volle toeren op stream, maar op het vlak van Star Wars-films is het maar stil. De ene na de andere grote regisseur haakt af (denk maar aan Colin Trevorrow’s Dueles of the Fates, Patty Jenkins met haar Rogue Squadron, maar ook Rian Johnson’s Star Wars-trilogie staat al een tijdje stil), terwijl tevergeefs grote namen zoals Shawn Levy & Taika Waititi maar gelinkt worden aan toekomstige producties zonder enig echt nieuws in verband met bioscoopreleases.

Het werk van Jon Favreau & Dave Filoni gaat daarentegen voort en het draait zelfs overuren! We krijgen immers uit het niets een nieuwe Grogu-kortfilm door gerenommeerd Japans anime-studio Studio Ghibli en deze verwerkt de mythologie van zijn susuwatari-figuurtjes met deze van Star Wars, the Force & Baby Yoda. Het resultaat is een magisch & mooi animatiefilmpje dat spiritualiteit combineert met de betoverende filmmuziek van opkomend talent Ludwig Goransson dat je al meteen on repeat zal zetten. Tot slot vinden we het ook wel creatief gevonden om een begrip zoals Zen te verwerken in het Japanse symbool van Grogu, maar met 4 minuten beelden kan je moeilijk verwachten dat er iets baanbrekend wordt gemaakt. Leuke reclameboodschap met andere woorden!

Kortom, met Zen – Grogu and Dust Bunnies komt het animisme naar de Star-Wars-franchise, maar het is toch vooral een ode aan de sterke soundtrack van Ludwig Goransson. Voor de liefhebbers…