Luister hier naar de soundtrack van de Vlaamse serie Arcadia

Naar aanleiding van de laatste aflevering van de spannende fictiereeks Arcadia, nu te zien op VRT1 en via VRT Max, presenteert Sonhouse Records het soundtrackalbum met muziek van Bart Demey & Tania Gallagher, ook gekend als Nid & Sancy.

De sombere, grimmige toonzetting van Arcadia, ‘een onvervalste dystopische sci-fi serie (De Volkskrant)’, wordt opmerkelijk genoeg niet altijd doorgetrokken in de muziek. Het componistenduo opteerde ervoor het muzikale verhaal te vertellen vanuit de personages, en niet zozeer vanuit de dystopische setting.

Dat wordt al meteen duidelijk in de eerste helft van de nummers op de soundtrack release. ‘A Mirror’ is opgebouwd uit speelse steel drums en een enkele strijker, terwijl het duo in ‘Left behind’ (de scene waarin hoofdpersonage Pieter zijn gezin moet verlaten) een gezonde dosis terughoudenheid aan de dag legt. De fluisterstem van Gallagher in ‘The Hunted Rejoice’ illustreert dan weer waarom stilte een belangrijk goed is in de soundtrack van Arcadia. 

Terwijl ’06:AM’ begint met een Lynchiaanse jazz shuffle, die gaandeweg de luisteraar het gevoel geeft dat alles nog goed komt, begint zich toch gaandeweg een breuklijn af te tekenen. Gallagher en Demey kiezen bij ‘An Unsettling Thought’ en ‘The Disorientation Dissolves’ resoluut voor een kleine strijkersbezetting, maar vanaf ‘A Boxing Match’ sluipen donkere en industriële klanken binnen in de wereld van Arcadia. Naast het gebruik van analoge synths put het duo uit een eigen klankbibliotheek van Gamelan instrumenten die ze eerder opnamen in Indonesië. 

“Voor de intiemere, familiale scènes binnen Arcadia kozen we voor een kleine strijkersbezetting en piano als basisbezetting. Voor de sound van de buitenwereld werkten we met een selectie van Gamelan instrumenten. We gebruiken ook een Bazantar, een 6-snarig instrument met extra resonatoren aan vastgemaakt, die zorgen voor een bevreemdend effect. We zochten vooral naar klanken die de brug konden maken tussen de akoestische setting van het eerste deel naar de meer donkere sfeer, die later in de reeks steeds meer de bovenhand neemt.”

Het duo werd erg vroeg bij het project betrokken en schreef immens véél muziek voor de reeks. In Arcadia zit immers geen bestaande muziek. Alles werd op maat gecomponeerd. Het resultaat komt overeen met zo’n 5 langspeelfilms aan materiaal, en dat is zonder de muziek gerekend die uiteindelijk de final cut niet haalde. 

Word een deel van de MoviePulp-community. Registreer en laat een commentaar achter