Coraline DVD review

coralineCoraline****

Regie: Henry Selick

Met: Dakota Fanning, Teri Hatcher, Robert Baily Jr., Ian McShane, Jennifer Saunders, Dawn French, Keith David, John Hodgman

Speelduur: 95′

Een innovatief geanimeerd surreëel sprookje van de maker van The Nightmare Before Christmas. Nu ook op DVD!

Het verhaal: Coraline gaat over de 11-jarige Coraline Jones (Dakota Fanning), die samen met haar ouders verhuist naar een oud huis buiten de stad. Coraline snakt zoals elk kind naar de aandacht en liefde van haar mama (Teri Hatcher) en papa (John Hodgman), maar deze hebben meer oog voor hun werk dan voor hun dochter. Om de absolute verveling te doorbreken gaat Coraline op trektocht rond het huis. Zo kruist ze al snel het pad van de praatgrage buurjongen Wybie (Robert Baily Jr.) en zijn zwerfkat, maar ontmoet ze even later ook haar heerlijk excentrieke buren: mijnheer Bobinsky (Ian McShane), een Russische circusleider, en de rondborstige dames Miss Spink (Jennifer Saunders) en Miss Forcible (Dawn French). Toch heeft Coraline enorm veel spijt dat haar ouders op deze natte en modderige plek zijn komen wonen. Op een dag ontdekt Coraline een kleine deur in het huis. Hierachter blijkt net dezelfde wereld te zitten, maar dan een tikkeltje beter. Niet alleen hebben haar ‘andere’ ouders enkel maar oog voor Coraline, bovendien staat Wybie zijn mond eindelijk eens stil en kan zijn kat (Keith David) praten. Coraline is uiteraard compleet weg van deze wonderbaarlijke wereld. Tot ze een enorm moeilijke keuze moet maken…

cor2

Ons verdict: Hoewel de naam Henry Selick niet direct bij iedereen een belletje zal doen rinkelen, is deze visionaire filmmaker verantwoordelijk voor enkele van de meest innovatieve animatiefilms van de laatste jaren. We hebben het natuurlijk over de onsterfelijke klassieker The Nightmare Before Christmas (’93) en het al even wonderlijke James and the Giant Peach (’96). Jammer genoeg werd Selick een beetje ondergesneeuwd door de betrokkenheid van Tim Burton als producent/schrijver. In 2001 probeerde Selick het solo met het 75 miljoen dollar kostende Monkeybone, maar deze mix van animatie en live-action flopte genadeloos aan de wereldwijde bioscoopkassa’s. Nadien werd het erg stil rond Selick. Maar acht jaar later is de man terug met de verfilming van Neil Gaimans gelijknamige horror/fantasy-roman Coraline en slaagt de regisseur er eindelijk in om uit de schaduw van Tim Burton te stappen.

coraline_09

Coraline is de allereerste volledig in 3-D opgenomen stop-motion film en het is dan ook een absolute must om Henry Selicks wonderlijk, maar soms macaber horrorsprookje op die manier te bekijken. De man creëerde een rijkelijk gedetailleerde wereld, vol textuur en diepte. Voor mensen die spontaan hoofdpijn krijgen van 3-D en de ietwat ouderwetse roodgroene brilletjes is er echter geen enkele reden tot paniek, want de reguliere 2-D versie werkt ook meer dan behoorlijk en het is helemaal niet moeilijk om je te laten meevoeren met het prima scenario. Het verhaal is weliswaar niet het meest originele, maar Selick schaatst als een echte prof voorbij alle clichés en levert een prent af die van begin tot eind meeslepend is. Coraline werd duidelijk beïnvloed door Alice in Wonderland, maar dan met de duistere ondertoon van de originele sprookjes van de gebroeders Grimm. Want vergis je niet: het is inderdaad een animatiefilm met in de hoofdrol leuke pratende figuurtjes, maar bevat enkele erg angstaanjagende beelden die niet zouden misstaan in een productie van pakweg Guillermo del Toro.

coraline5

De stem van Coraline werd ingesproken door Dakota Fanning, die bekend werd met films als War of the Worlds en Charlotte’s Web. De blonde mini-actrice slaagt er met verve in om het avontuurlijke titelpersonage tot leven te wekken en legt genoeg diepgang en menselijkheid in haar dialogen. Fanning krijgt uitstekend weerwerk van Teri Hatcher, die op haar beurt twee uiteenlopende rollen mocht invullen: moeder en ‘andere moeder’. Vooral in die laatste rol is ze werkelijk briljant. Ze is boosaardig, angstaanjagend en dreigend op de juiste momenten. Bovendien geloof je als toeschouwer elk moment in dit personage, wat uiteraard de spanning en de dramatiek enkel maar ten goede komt. Ian McShane en de Britse comédiennes Jennifer Saunders en Dawn French zorgen op gepaste wijze voor de grappige noot, terwijl Keith David op geslaagde wijze een beetje de stem van het verstand is van de film. Coraline kende onverwacht veel succes in de Amerikaanse bioscopen en is volgens onze bescheiden mening voorbestemd om uit te groeien tot een tijdloze klassieker binnen het animatiegenre. Kortom, warm aanbevolen!

De DVD: Het anamorfische 1.85:1-beeld is scherp, met een prima contrast en heldere, levendige kleuren. Filmgrain, digitale compressie fouten en vuiltjes zijn net als bij de Blu-ray nergens aan de orde en het beeld is volledig vrij van storende oneffenheden. De Engelse Dolby Digital 5.1-track heeft een prima dynamiek en een goede spreiding, met goed geplaatste geluidseffecten. De dialogen komen netjes uit de middenste speaker en zijn over de hele lijn uitstekend te verstaan. De geluidstrack is verder vrij van noemenswaardige storingen. Net als de Blu-ray, bevat deze Collector’s Edition DVD zowel de gewone 2-D-, als de 3-D-versie van de film. In de verpakking zitten vier brilletjes bijgeleverd, zodat iedereen van het gezin van meegenieten van het wonderlijke sprookje van regisseur Selick. Uiteraard is er ook een audiocommentaartrack aanwezig, die werd ingesproken door regisseur Henry Selick en componist Bruno Coulais. De heren spuien behoorlijk wat boeiende informatie en weetjes op over het maken van de animatieprent. En als dat nog niet genoeg is, ontdek je nog meer over het tot stand komen van de film in de 36 minuten durende documentaire “The Making Of Coraline”. Nadien zijn er een tiental minuten aan weggeknipte scènes te ontdekken. De keepcase steekt in een kartonnen sleeve.

Bekijk hier de geweldige originele bioscooptrailer:

Lees zeker ook ons interview met regisseur Henry Selick er eens op na!