Paranormal Activity review

Paranormal Activity 70x100 Belgie.inddParanormal Activity***

Regie: Oren Peli

Met: Katie Featherston, Micah Sloat, Mark Fredrichs

Speelduur: 85′

De horrorhype van het moment moet je in de bios zien! Vanaf 25/11 in de bios.

Het verhaal: Katie en Micah zijn een op het eerste zicht erg normaal koppeltje. Deze twee goedlachse mensen hebben een goed inkomen en een mooi huisje in een upper-class gemeenschap. Toch gaat er echter iets duister rond in hun huis. Letterlijk! Doordat Katie vaak wakker wordt van bizarre geluiden, besluit Micah een digitale camera te installeren die voor eens en altijd zal duidelijk maken dat er niets in het donker gaande is. Jammer genoeg heeft hij het fout… grondig fout!

paranormal

Ons verdict: Paranormal Activity is nu al het fenomeen van 2009. Deze onafhankelijke low-budget film van amper 15.000 dollar werd na een paar succesvolle festivalscreenings in 2007 en 2008 aangekocht door distributeur Paramount. Toch bleef de film maar op de plank liggen. De hoge omes wisten eigenlijk niet wat ze met deze prent moesten aanvangen en het oorspronkelijke idee was om er een gepolijste remake van te maken. Na veel vijven en zessen besloot men om Paranormal Activity dan toch op een handvol schermen uit te brengen in de buurt van studentensteden. Ondanks dat het enkel om middernachtvertoningen ging, was elke vertoning compleet uitverkocht. Paramount nam dan een baldadige beslissing om het lot van de film in de handen van de kijkers te leggen. Via een website konden Amerikaanse bioscoopgangers ‘eisen’ via een inschrijving dat de film ook op andere plaatsen vertoond zou worden. Zo verscheen Paranormal Activity eerst op 33 en nadien op 160 schermen (en brak het record van de hoogste opbrengst ooit op minder dan 200 schermen!), omdan steeds verder uit te breiden. Indien er meer dan een miljoen inschrijvingen zouden zijn, dan beloofde Paramount om de film een wijde release te geven. Dit gebeurde op een recordtempo en ondertussen is Paranormal Activity met zijn 104 miljoen dollar opbrengst (and counting!) de meest winstgevende film aller tijden! Eat that Michael Bay.

paranormalactivity

Maar hoe is de eigenlijke film nu? Door de low-budget natuur, de authentieke sfeer en de slimme marketing die alle gebeurtenissen afschilderen als ‘echt’ kan je haast niet anders dan te vergelijken met The Blair Witch Project. Dat is overigens ook niet geheel onterecht. En we vallen direct met de deur in huis dat deze laatste het voordeel had dat de makers een hele mythologie hadden, waardoor de film zelfs na meerdere kijkbeurten overeind blijft. Dit is bij Paranormal Activity helaas wat minder. Je gaat binnen met de wetenschap dat er dingen aan de hand zijn bij de hoofdpersonages en de ellende barst dan ook erg snel los. Oren Peli is echter een prima regisseur en hij houdt de spanning er gelukkig meestal goed in. Maar toch is het soms een beetje vreemd hoe de niet altijd even sterk acterende ‘personages’ soms reageren. Het scenario geeft meestal wel een plausibele uitleg voor hun beslissingen en gedrag, maar toch neemt dit niet weg dat elke gezonde mens de benen zou nemen of net het omgekeerde zou doen dan wat er zich op het scherm afspeelt. Toch is Paranormal Activity een prima horrorfilmpje, die je best in de bios kan bekijken met een groot scherm en uitstekend geluid. Want het is een feit dat de prent hier en daar best freaky en angstaanjagend is als je jezelf wat inleeft. De sequel is overigens ondertussen al besteld, of wat had u gedacht!?

Bekijk hier de trailer van de film: