G-Force DVD review

G-ForceG-Force***

Regie: Hoyt Yeatman

Met: Sam Rockwel, Tracy Morgan, Penelope Cruz, Nicolas Cage, Zach Galifianakis, Bill Nighy

Speelduur: 88′

Kinderlijk vertier van de maker van Pirates of the Carribean en National Treasure nu op DVD!

Het verhaal: We maken in de film kennis met de genetisch gemanipuleerde cavia’s Darwin (Sam Rockwel), Blaster (Tracy Morgan) en Juarez (Penelope Cruz). Samen met de mol Speckles (Nicolas Cage) en de verkenningsvlieg Mooch vormen deze drie cavia’s G-Force, een geheim Amerikaans spionageteam. Het team komt een kwaad plan op het spoor van de machtige Saber (Bill Nighy), de CEO van één van de meest invloedrijke bedrijven ter wereld. Net wanneer het team van Darwin op het punt staat om allerhande gevoelige informatie in de poten te krijgen, besluit de Amerikaanse regering het geheime ‘dieren-als-spionnen’-project stop te zetten. Terwijl Ben (Zach Galifianakis) alles in het werk stelt om het lot van zijn cavia’s veilig te stellen, beseffen Darwin, Blaster en Juarez dat zij de wereld zullen moeten redden…

gforce_3

Ons verdict: G-Force is het regiedebuut van de met een Oscar bekroonde special-effects-tovenaar Hoyt Yeatman, maar echt veel persoonlijke stijl legt de man niet aan de dag. Jammer genoeg kan dat ook van de rest van de film gezegd worden. Het scenario, naar een verhaal verzonnen door Yeatman, is een stamppot van ideeën en situaties die je in essentie kan gebruiken voor bijna elke ‘pratende dieren’-komedies van de laatste tien jaar. De clichés stapelen zich in sneltempo op, de humor is voorspelbaar en het verhaal is duidelijk bijzaak. De allerkleinsten, uiteraard wel het doelpubliek van de film, zullen zich hier niet aan storen. Integendeel, want G-Force bevat genoeg ‘eye candy’ om zelfs de aandacht van de meest veeleisende peuter vast te houden. De speciale effecten zien er geweldig uit, met meestal realistisch ogende dieren. De textuur is verbluffend en ook het schaduwenwerk is om de duimen en vingers bij af te likken. Ook de actiescènes zien er erg spectaculair uit, met veel explosies en vernielingen. Hier is dan ook de duidelijke stempel van Jerry Bruckheimer te merken. Dat G-Force een kinderfilm is kon hem duidelijk weinig deren, wat vooral naar het einde resulteert in een overkill van enen en nullen. Het is in die momenten dat blijkbaar niemand echt wist voor welk genre resoluut te gaan. Regisseur Hoyt Yeatman had wel het geluk dat hij een erg interessante stemmencast voorhanden had, zodat er toch nog wat meubelen gered worden. Vooral Nicolas Cage heeft duidelijk de tijd van zijn leven als de mol Speckles. De mensenrollen komen duidelijk minder uit de verf en vooral komiek Will Arnett heeft een erg ondankbare rol. G-Force is dus inhoudelijk een behoorlijk rommeltje en ook de grappen zijn vaak van een bedenkelijk allooi. Toch zal deze Disneyfilm over een team van getrainde spionagecavia’s de juiste snaren weten te raken bij de allerkleinsten.

De DVD: Het anamorfische 2.35:1-beeld is scherp, met een goed contrast en schaduwdetail. De kleuren spatten vol leven van het scherm en het zwartniveau is lekker strak. Beschadigingen en vuiltjes zijn zoals verwacht niet aan de orde. De Engelse Dolby Digital 5.1-track klinkt prima, met een goede weergave van muziek en geluidseffecten. De subwoofer ondersteunt de actie voldoende en de dialogen komen mooi zuiver (en verstaanbaar) uit de centerspeaker. Op het gebied van extra features heb je de keuze uit featurettes als “Blasters Trainingskamp: High-Tech G-force training”, maar ook deleted scenes en onder meer een resem muziekvideo’s en promotionele trailers. Een titel die met de feestdagen vlotjes over de toonbank zal gaan!

Bekijk hier de officiële trailer: