Harry Potter and the Half-Blood Prince Blu-ray review

harry potter coverHarry Potter and the Half-Blood Prince****

Regie: David Yates

Met: Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint, Robbie Coltrane, Michael Gambon, Jim Broadbent

Speelduur: 154′

Ondanks de tienerperikelen is de meest recente Harry Potter-verfilming wederom een schot in de roos!

Het verhaal: Heer Voldemort krijgt zowel de toverwereld als de Dreuzelwereld steeds meer in zijn greep en Zweinstein is niet meer het veilige toevluchtsoord van vroeger. Harry (Daniel Radcliffe) vermoedt dat zelfs in het kasteel gevaar dreigt, maar Perkamentus (Michael Gambon) heeft daar weinig aandacht voor; hij vindt het belangrijker om Harry voor te bereiden op de eindstrijd die steeds dichterbij komt. Ze werken samen aan een manier om de verdediging van Voldemort te doorbreken. Hiervoor neemt Perkamentus zijn oude vriend en collega Hildebrand Slakhoorn in dienst, die mogelijk cruciale informatie achterhoudt. Aan de vooravond van de beslissende strijd maken Harry, Ron (Rupert Grint), Hermelien (Emma Watson) en hun klasgenoten kennis met de wereld van de romantiek. Er hangt liefde in de lucht, maar de vijand ligt op de loer…

Harry Potter and the Half-Blood Prince

Ons verdict: Harry Potter gaat met Harry Potter and the Half-Blood Prince zijn zesde jaar in en het is verrassend hoe sterk de reeks blijft. Hoewel ondergetekende aanvankelijk niet zo wild was van de vorige aflevering (Harry Potter and the Order of the Phoenix) van regisseur David Yates, moet ik stellen dat de cineast zich knap herpakt heeft en een fantasyfilm heeft afgeleverd met genoeg vernieuwing en frisse elementen om te blijven boeien. Er was bij de release behoorlijk wat commentaar op de diverse liefdesperikelen van de hoofdpersonages, maar Harry Potter en zijn vrienden zijn dan ook op een leeftijd gekomen waar dergelijke zaken beginnen te spelen. Ik stoorde me er alleszins nergens aan en Yates vond een mooi evenwicht tussen goed gedoseerd drama, een snuif romantiek en genoeg spanning, sensatie en speciale effecten om als volwassen fantasyprent door het leven te gaan. Het woord ‘volwassen’ mag u overigens letterlijk nemen, want Harry Potter and the Half-Blood Prince is wederom een sombere prent geworden, die mijlenver afligt van de bijna kinderlijke eerste film van Chris Columbus. Het acteerwerk van de jonge knapen is uitstekend, met sterk weerwerk van de ervaren rotten op de affiche. Regisseur David Yates blijft overigens erg trouw aan het originele boek van schrijfster J.K. Rowling, met hier en daar een kleine dichterlijke vrijheid om het filmische tempo voldoende hoog te houden. Het tragische einde (overigens geen verrassing voor de Harry Potter-adepten onder ons) is mooi in beeld gebracht, zodat er zelfs een traantje kan weggepinkt worden in deze meest recente film uit de über-succesvolle franchise. Harry Potter and the Half-Blood Prince werd een immens kassucces en werd met zijn indrukwekkende globale opbrengst van 930 miljoen dollar de meest succesvolle film van het jaar. Uw dienaar kijkt ondertussen met nodig ongeduld uit naar de twee (!) sluitstukken van de filmreeks: Harry Potter and The Deathly Hallows Part I en II. Telkens in een regie van opnieuw David Yates.

De Blu-ray: Het 2.40:1 HD-beeld is erg goed, met een verbluffend scherpte en een hoog contrast. Diepte en detail is om de vingers bij af te likken en het kleurenpalet (van warme, levendige tot sombere kleuren) is erg knap en passend bij de sfeer van de film. Digitale compressiefouten, grain en edge-enhancement vormen zoals verwacht bij dergelijke topproductie geen enkel probleem. De Engelse Dolby TrueHD 5.1-track klinkt lekker vol en dynamisch, met een fraaie plaatsing van de aanwezige geluidseffecten en een mooie onderlijning door de subwoofer van de actie. De muziek komt eveneens netjes tot haar recht, terwijl de goed verstaanbare dialogen mooi uit de middenste speaker komen. Ruis of andere ellende die uw kijkplezier kunnen vergallen zijn niet aanwezig. Er is behoorlijk wat bonusmateriaal aanwezig, wat we even op een rijtje zullen zetten! Via Focus Points kan je tijdens het bekijken van de film een resem achter-de-schermen-filmpjes oproepen over diverse feiten en weetjes omtrent Harry Potter en de prent. In “Close-up with the Cast of Harry Potter” (30 min.) komen diverse leden van de cast aan het woord over hun personages, terwijl in “One-minute Drills” (7 min.) de castleden de vorige vijf films vanuit hun personage gezien in één minuut proberen te omschrijven. Nog niet genoeg gehoord van de jonge castleden? Wel, in “What’s on Your Mind?” (7 min.) krijgen ze nog eens de kans om vanalles en nog wat te vertellen. Gelukkig is het niet al gebakken lucht wat de klok slaagt en bevat de Blu-ray ook een zeer waardevolle documentaire voor de fans in de vorm van “J.K. Rowling: A Year in the Life”. Gedurende een dikke 50 minuten krijg je een idee hoe het leven van de auteur eruitzag tijdens het schrijven van Harry Potter and The Deathly Hallows. Uiteraard bevat het geheel de nodige spoiler voor wie het laatste boek nog niet gelezen heeft! Dus oppassen geblazen. Als laatste heb je nog de (promotionele) featurette “The Wizarding World of Harry Potter – Sneak Peek” (12 min.) – waarin je een kijkje krijgt op een Harry Potter-attractie in het Universal-pretpark te Orlando, een exclusieve BD Live-sectie (waaronder een functie waarop je kan inloggen voor een exclusieve sneak peek op de nog niet verschenen Harry Potter and The deadly Hallows: part I bioscooptrailer en het allereerste wereldwijde “Live Community Screening”-event. Verder kan je ook je eigen commentaartrack creëren en online plaatsen of samen met vrienden een film becommentariëren!) en een aantal verwijderde scènes. Kortom, weer een echte topper voor de vele HP-fans!

Bekijk hier een originele bioscooptrailer: