Downhill filmrecensie op Star van Disney Plus België

Downhill recensieDownhill **

Regie: Nat Faxon & Jim Rash (The Descendants)

Met Julia Louis-Dreyfus, Will Ferrell, Julian Grey, Ammon Jacob Ford, Miranda Otto, Zach Woods, Zoe Chao, Kristofer Hivju, Giulio Berruti,…

Speeltijd: 86′

Ga kijken als je hield van Irresistible & Bad Education.

Het verhaal: Een echtpaar komt tijdens een skivakantie in Ischgl met het gezin in de Alpen ternauwernood aan een lawine in de war, omdat ze gedwongen worden hun leven en hun gevoelens over elkaar opnieuw te evalueren.

Julia Louis-Dreyfus, Will Ferrell, Julian Grey & Ammon Jacob Ford in Downhill recensie

Ons verdict: Dat Hollywood van tijd tot tijd kijkt naar Europa om spraakmakende films opnieuw uit te brengen, is een feit. Maar zelden zagen we een betere Amerikaanse remake dan zijn Europese origineel. Hetzelfde geldt spijtig genoeg voor Downhill, een Amerikaanse remake van Zweedse film Force Majeure, één van de lievelingsfilms van Matthias Schoenaerts in 2014, geleid door Julia Louis-Dreyfus & Will Ferrell.

Het is niet zo zeer de symboliek achter de film door het regisseursduo Nat Faxon & Jim Rash (nota bene Oscar-winnaars voor hun schrijfwerk met The Descendants), want Downhill flirt zoals zijn Zweedse tegenhanger met het filosofische concept van overleven. Het feit dat de vader wegloopt van zijn familie tijdens een lawine en de gevreesde conversatie dat als heet hangijzer boven het gezin hangt, zijn stof tot nadenken. Maar het feit dat de makers iedere keer iets teveel tijd laten tussen de dialogen van de personages (om ‘diep’ te kunnen nadenken over wat er gezegd wordt) werkt averechts op de filmbeleving. Het maakt de film gewoonweg landradig en zelfs slaapverwekkend als je beseft dat er in sé niet veel gebeurd in Downhill. Wat er dan gebeurt met een mooie dynamiek tussen Julia Louis-Dreyfus, Will Ferrell, Julian Grey & Ammon Jacob Ford, is niet bepaald sexy & entertainend voor een breed publiek. Wie wil er nu ouders zien bekvechten op het grote scherm?

Kortom, wat geschiedde met Loft & The Loft, is hetzelfde als Force Majeure & Downhill. Downhill is met zijn tanend tempo haast een filosofische verkenning van Survival of the Fittest, maar dat maakt het niet bijzonder entertainend.

DOWNHILL | Warning Or No Warning | Searchlight Pictures