Vlaamse streamingdiensten deden het goed tijdens de Belgische lockdown

Internationaal plukken Netflix, Amazon & Disney de vruchten van de hele COVID-19 crisis, maar dat is in het binnenland ook niet anders. Zo rapporteerden VTM Go een stijging van 40% tijdens de crisis tegenover het begin van het jaar met 700.000 actieve gebruikers per maand en zo’n 140.000 actieve gebruikers per dag. Marktleider blijft wel VRT Nu die net boven de 1 miljoen actieve gebruikers telde, aldus De Tijd. Dat resulteerde in zo’n 22,6 miljoen video starts wat 10% beter was dan de topmaanden van de omroepen, nl. december & januari.

Vlaamse Netflix op komst met Telenet & VTM aan het roer

Allemaal mooie cijfers om aan te tonen dat Vlaanderen eindelijk klaar is voor die Vlaamse Netflix die normaal gepland is te lanceren in het najaar van 2020, maar waarschijnlijk verlaat zal worden vanwege goedkeuring door de Belgische Mededingingsautoriteit of het voormalige Raad voor de Mededinging. Ook zou dit een opdoffer zijn voor DPG Media & SBS België die hun reclameomzet met 50% zagen slinken tijdens de coronacrisis ondanks zulke records, want de Vlaamse Netflix zal sowieso een betalend abonnement krijgen. VRT wil weliswaar niet stappen in de joint venture tussen DPG Media & Telenet, maar zal vanwege haar regeringsakkoord en de goede vriendjes, dat Van Tilllo & De Wever of DPG Media & N-VA zijn, zal de openbare omroep noodgedwongen zijn om zijn fictie te verkopen aan die nieuwe Vlaamse Netflix. Tot slot valt wel op te merken dat er veel meer fictie geconsumeerd wordt op VRT Nu dan VTM Go die teerden op reality-TV zoals Blind Getrouwd & Liefde voor Muziek en shows zoals Blijf in uw Kot!. Fictie moet zich dus nog bewijzen bij de commerciële spelers.

Word een deel van de MoviePulp-community. Registreer en laat een commentaar achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.