The Ghost Writer review

The Ghost Writer***

Regie: Roman Polanski (The Pianist)

Met Ewan McGregor, Pierce Brosnan, Kim Cattrall, Olivia Williams, James Belushi, …

Speeltijd: 128′

Ga kijken als je hield van W.

Het verhaal: Een Britse autobiograaf wordt aangenomen om de memories te schrijven van voormalig Britse premier en politiek figuur Adam Lang. De situatie geraakt heel intens, nadat de schrijver te weten komt dat de vorige schrijver mysterieus gestorven is en Lang in opspraak komt voor oorlogsmisdaden. Ons verdict: Kan teveel controverse een vloek worden voor een film? The Ghost Writer is een filmadaptatie van de bestseller The Ghost, een politieke thriller naar de hand van schrijver en journalist Robert Harris. Harris is een auteur die graag de context/geschiedenis gebruikt om zijn fantasie een gangetje te laten gaan, maar The Ghost bevat een vleugje kritiek voor de Britse ex-premier Tony Blair en zijn voortdurende sympathie voor de Amerikaanse gang van zaken. De toeval moet natuurlijk dat dit verhaal de aandacht krijgt van een regisseur die zelf meermaals in opspraak is gekomen vanwege zijn romances met een minderjarig meisje: Roman Polanski.

The Ghost Writer had dus heel wat potentieel om potten te breken. De twist aan het einde is dan ook het tofste gedeelte van de film. Weliswaar zorgt het trage tempo van de film in combinatie met het gebrek aan spanning en mysterie ervoor dat het verhaal in het niks opgaat. De main cast, bestaande uit het duo Ewan McGregor en Pierce Brosnan leggen bovendien een magere prestatie neer. De wisselwerking tussen beide acteurs wordt gewoon niet door regisseur Roman Polanski ten volle benut. De locaties samen met de cinematografie zijn eveneens teleurstellend: te weinig donkere en grauwe momenten.

Kortom, The Ghost Writer is geen hoogvlieger. Bekijk onderaan het spannendste moment uit de film: