Paranormal Activity Blu-ray review

Paranormal Activity***

Regie: Oren Peli

Met: Katie Featherston, Micah Sloat, Mark Fredrichs

Speelduur: 85′

De horrorhype van afgelopen jaar is nu ook verschenen op Blu-ray!

Het verhaal: Katie en Micah zijn een op het eerste zicht erg normaal koppeltje. Deze twee goedlachse mensen hebben een goed inkomen en een mooi huisje in een upper-class gemeenschap. Toch gaat er echter iets duister rond in hun huis. Letterlijk! Doordat Katie vaak wakker wordt van bizarre geluiden, besluit Micah een digitale camera te installeren die voor eens en altijd zal duidelijk maken dat er niets in het donker gaande is. Jammer genoeg heeft hij het fout… grondig fout!

Ons verdict: Door de low-budget natuur, de authentieke sfeer en de slimme marketing die alle gebeurtenissen afschilderen als ‘echt’ kan je haast niet anders dan deze Paranormal Activity te vergelijken met The Blair Witch Project. Dat is overigens ook niet geheel onterecht. En we vallen direct met de deur in huis dat deze laatste het voordeel had dat de makers een hele mythologie hadden, waardoor de film zelfs na meerdere kijkbeurten overeind blijft. Dit is bij Paranormal Activity helaas wat minder. Je gaat binnen met de wetenschap dat er dingen aan de hand zijn bij de hoofdpersonages en de ellende barst dan ook erg snel los. Oren Peli is echter een prima regisseur en hij houdt de spanning er gelukkig meestal goed in. Maar toch is het soms een beetje vreemd hoe de niet altijd even sterk acterende ‘personages’ soms reageren. Het scenario geeft meestal wel een plausibele uitleg voor hun beslissingen en gedrag, maar toch neemt dit niet weg dat elke gezonde mens de benen zou nemen of net het omgekeerde zou doen dan wat er zich op het scherm afspeelt. Toch is Paranormal Activity een prima horrorfilmpje, die je best op een zo groot mogelijk scherm en met uitstekend geluid bekijkt. Want het is een feit dat de prent hier en daar best freaky en angstaanjagend is als je jezelf wat inleeft.

De Blu-ray: Het 1.85:1 HD-beeld heeft een goede scherpte, met een prima niveau van diepte en schaduwdetail. De kleuren zien er wat afgewassen uit, maar dat is uiteraard de bedoeling. Alles oogt verder wel natuurlijk. Het beeld ziet er verder proper uit, zonder noemenswaardige oneffenheden. De Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track klinkt erg goed, met een goede plaatsing van de angstaanjagende geluidseffecten, een stevige dynamiek en heldere, goed verstaanbare dialogen. Ruis, kraakjes (met uitzondering van de spookachtige!) en andere storingen zijn gelukkig niet aan de orde. Behalve een resem promotionele trailers en de ‘Unrated versie, met een alternatief einde’ is er niets te beleven qua extra’s. De andere versie is zeker de moeite om eens te bekijken, maar toch waren we wat teleugesteld dat we niets meer konden ontdekken van het tot stand komen van de bewuste horrorfilm. Tegen een scherpe prijs zeker een must-have voor de fans van de film!

Bekijk hier de bioscooptrailer van de film:

10 thoughts on “Paranormal Activity Blu-ray review”

1. Horror hype????? ik zou dit met moeite al een slappe thriller durven noemen! Voor horror moetten er al gruwelijke dingen gebeuren.. gebeurt in deze film wel iets???? Sinds blair witch ben ik niet meer zo bedrogen uit een film gekomen! daar zag je op zen minst nog (menselijke) handen op hun tentje duwen voor een beetje schrik effecten te willen creeeren.. wat gebeurt er in P.A.?? als ik in hun bed lag te slapen sliep ik elke nacht rustig door.. er zitten evenveel spoken in hun huis als in dat van kabouter plop! score: -10/10. Kan je beter REC zien als je een scary-handycam horrortje wil zien!!

2. Ik zou eerst eens opzoeken wat het woord ‘hype’ betekent Karel :) PA is tot op heden de meest winstgevende horrorfilms aller tijden. We waren zoals je kon lezen ook niet helemaal ondersteboven van de film, maar mits wat ‘inleving’ (iets wat niet iedereen kan, aangezien de overgrote meerderheid iets moet ‘zien’ voor ze een emotie als angst of iets dergelijks kunnen voelen) bevatte de prent nog een handvol behoorlijke scènes.

3. @Steve @Karel: Ook ik vind Paranormal Activity verre van een geslaagde film, die *** vind ik er zelfs over. Maar dat hij één van de hypes van 2009 was, kan toch niet ontkend worden. Vergeleken met de minieme productiekost in PA met voorsprong de meest winstgevende film aller tijden. Maar natuurlijk is REC is een vele betere en meer angstaanjagende film.

4. It’s a matter of judgement Kenneth. De ene vind het niets en de andere wel. Nogmaals zoals je kon lezen was ik ook niet ondersteboven, maar mits wat inleving (net als bij Blair Witch) waren er enkele scènes die me (en vele andere) wisten te grijpen. Hence the *** stars, wat voor mij ‘middelmatig’ is. :)

5. vond deze ook maar mager alleen het einde was zeer oke het alternative niet goed. Met hypes moet ge altijd oppassen zie maar naar avatar. Ge verwacht te veel bij zoeen film terwijl die meestal niets voorsteld.

6. verhaal trekt op niets niet origineel alleen beeld is oke. daarvoor zie ik geen film. Het verhaal moet mij wel boeien anders niet goed

7. Die stelling heb je al meerdere malen tegen gesproken hé Yves ;) Maar ieder zijn meug natuurlijk. Het verhaal van Avatar (hoewel we nu volledig off-topic gaan…) is inderdaad niet het meest originele ooit, maar dit wordt door andere zaken dan weer in evenwicht getrokken volgens mij.