The Simpsons Movie review

The Simpsons Movie posterThe Simpsons Movie***

Regie: David Silverman (Monsters, Inc.***)

Met: (de stemmen van) Dan Castellaneta, Nancy Cartwright, Hank Azaria, Albert Brooks, Tom Hanks

Speelduur: 85′

Ga kijken als je hield van: De voorbije 19 seizoenen van The Simpsons****

Vergelijk prijzen van The Simpsons Movie online op Kelkoo!

Het verhaal: Homer Simpson begaat zijn zoveelste domme flater en bedreigt hiermee het voorbestaan van het stadje Springfield. De bewoners bedreigen Homer en zijn familie. Er zit voor The Simpsons niets anders op dan te vluchten … .

The Simpons Movie

Ons verdict: Na 18 jaar, 19 seizoenen en een dikke 400 afleveringen maken The Simpsons hun debuut op het witte doek. Maar biedt een gigantisch scherm en dolby surround geluid een meerwaarde aan de avonturen van de legendarische tv familie? Het is moeilijk hier een éénduidig antwoord op te geven. De makers hebben overduidelijk moeite gedaan om de spektakelwaarde op te drijven door enkele grootse actiescènes en semi-apocalyptische taferelen. Ook doet het eens deugd om eens bijna anderhalf uur lang, zonder irritante reclameblokken, naar The Simpsons te kunnen kijken. Anderzijds zit hier een deel van het probleem, de format is perfect geënt op de wetten van (commercïele) televisie. Je merkt dat de schrijvers moeite hebben gehad om de gehele film op hetzelfde niveau te houden.

The Simpons Movie

Dit terzijde heb ik best wel genoten van The Simpsons Movie. De film bevat een aantal hilarische oneliners (President Schwarzenegger: “I was elected to lead, not to read!“) en gags (“Spider-Pig“) die niet zouden misstaan in de klassieke afleveringen uit de ’90s hoogdagen van The Simpsons. Ook gaan de makers weer geen enkel heikel punt uit de weg. De kerk, Fox, de Amerikaanse politiek, global warming, …, alles en iedereeen moet eraan geloven. Kortom: Als je Die Hard 4.0***** en Transformers**** al gezien hebt, is The Simpsons Movie best een bezoekje waard. Maar wie liever wacht op de DVD zal niets essentiëels missen in de bioscoop.

Hieronder kan een review ‘bekijken’ van The Simpsons Movie:

4 thoughts on “The Simpsons Movie review”

1. Ik kon de film ook wel pruimen. Ik moet zeggen dat ik geen die hard Simpsons fan ben, maar “Spider-pig, spider-pig…” vond ik wel hilarisch. Ik vond het format zeker toegankelijk voor cinema (beter als televisie, mja, ik hou niet zo van tv kijken), maar wel spijtig dat de makers beslist hebben om alle beste stukken uit de film in de trailers uit te brengen. Een van de grootste fouten dat je als filmproducent kan maken, vind je niet? Al bij al zeker 3 sterren waard!

2. Ik heb een klein beetje een zwak voor de disfunctionele Simpsons mijn verwachtingen waren dan ook redelijk hoog. De serie vind ik super, maar anderhalf uur tekenfilm … dat kan tegenvallen. Het eerste half uur van de film was hilarisch: een paar inside jokes, steken naar de Amerikaanse overheid en absurde situaties. Tot dan was ik helemaal mee. Maar dan werd het allemaal een beetje voorspelbaar.
    Het laatste deel was vooral herhaling van de succesformule: Homer doet iets stoms en Marge moet de situatie rechttrekken. Het ziet er eerst niet zo best uit, maar uiteindelijk komt alles nog goed. Niet veel anders dan de serie, dus. Maar wel veel beter getekend!