Eastern Promises review

Eastern Promises posterEastern Promises*****

Regie: David Cronenberg (A History Of Violence***)

Met: Viggo Mortensen, Naomi Watts, Vincent Cassell, Armin Mueller-Stahl en een hoop criminele, Russische lelijkaards.

Speelduur: 100′

Ga zeker kijken naar deze straffe misdaadfilm die Matroesjka’s**** doet lijken op een onschuldig theekransje bevolkt door sissies.

Het verhaal: De mysterieuze dood van een tienermeisje brengt een dappere vroedvrouw en een nietsontziende huurmoordenaar samen in de schimmige Londense onderwereld waar Russische maffioso de plak zwaaien … .

Viggo Mortensen als de creepy Nikolai in Eastern Promises van David Cronenberg

Ons verdict: Voor (misdaad)filmliefhebbers is er dezer dagen geen betere plaats dan de dichtsbijzijnde bioscoop. Er valt momenteel immers te genieten van een ongekende weelde aan sublieme gangstercinema. MoviePulp genoot al ten volle van American Gangster***** en We Own The Night****. Met Eastern Promises komt er een ultrageweldadige mokerslag van een film bij. Ik ben zeker geen onvoorwaardelijke fan van het werk van David Cronenberg maar deze keer leverde hij niet minder dan een klein meesterwerk af. Dit compromisloos portret van het Russische maffiamilieu is waarschijnlijk de donkerste (semi-)Hollywoodfilm sinds Se7en*****. Zelden werden filmgangsters en hun gruwelijke daden zo ongenadig in beeld gebracht als in dit grimmig stukje geniale cinema. De indrukwekkende Viggo Mortensen gooit als de staalharde Nikolai eindelijk z’n Aragorn-imago van zich af, een acteerprestatie die een Oscarprestatie meer dan waardig is. Ook Mueller-Stahl, Watts en een geweldig over-the-top gaande Cassell verdienen niets dan lof. Het hondsbrutale gevecht tussen Nikolai en z’n belagers in een Russisch badhuis krijgt met stip een plaatsje tussen de meest intense en huiveringwekkende actiescènes aller tijden. Je krijgt bijna fysiek pijn door er naar te kijken. Daarenboven brengt Cronenberg Londen op volstrekt unieke en uiterst creepy wijze in beeld. Eastern Promises is kortom een absolute must-see. Trotseer het stormachtige weer en maak dat je in die cinemazetel zit!

Bekijk alvast een interview met Mortensen over zijn onvergetelijke rol in Eastern Promises:

7 gedachten op “Eastern Promises review”

1. Behoorlijke goeie film, maar vond dit toch niet de beste Cronenberg. Zelfs A History of Violence was als conventioneel drama net iets beter uitgewerkt dan Eastern Promises. Over de cast en het script niets op aan te merken (buiten misschien de rol van Vincent Cassel), maar de de vertolking van de personages was iets waar ik minder ondersteboven van ben. Amerikanen en Fransen die een rol van een Rus moeten spelen en Australiers die een Brit en een Duits moeten vertolken deed fonetisch vaak pijn in de oren. Deed me een beetje denken aan het Russisch/Schots van Sean Connery in The Hunt for Red October.
    Maar ik miste wel een beetje de “controversiele” Cronenberg.

2. Het verhaal is niet echt verrassend of origineel maar de acteurs hebben wél goede acteerprestaties geleverd (had niets anders verwacht van Mortensen)!