The Expatriate review

The Expatriate ***

Regie: Philipp Stölzl

Met: Aaron Eckhart, Olga Kurylenko, Liana Liberato

Speelduur: 100′

Ga kijken als je houdt van actiethrillers zoals The Bourne Identity en Taken.

Het verhaal: Een voormalige CIA agent zit samen met zijn tienerdochter ondergedoken in België. Maar zijn verleden zit hem letterlijk op de hielen, en er zit niets anders op dan terug te vechten.

Ons verdict: Wanneer de overroepen art-house filmer Lars Von Trier aankondigt dat hij zijn pretentieuze soft-porno, Nymphomaniac gaat draaien in Brugge, staan alle gazetten in dit land vol. Maar we durven er op te wedden dat jullie tot voor kort nog nooit gehoord hadden van The Expatriate. Nochtans werd deze (B-)actiethriller, met een borderline A-list en een Bondgirl op de affiche, volledig gedraaid in Antwerpen en Brussel, met dank aan het Tax Shelter systeem. Dit is een typerend gevolg van de vooringenomenheid van het gros van de vaderlandse filmpers. Toegegeven de toeristische dienst zal niet echt opgezet zijn met het grauwe beeld dat in deze prent geschilderd wordt van -vooral- onze hoofdstad. Ook zit The Expatriate vol met geografische fouten. Zo is het in tal van scènes bijvoorbeeld duidelijk dat de actie zich afspeelt in het tweetalige Brussel, terwijl de acteurs beweren dan ze zich in Antwerpen bevinden. Maar dat neemt allemaal niet weg dat dit best een entertaintende actiethriller is die zich kan meten met het véél duurdere The Bourne Legacy en gelijkaardige prenten. Er zit genoeg vaart om de toevalligheden in het verhaaltje te negeren. De actie wordt snedig in beeld gebracht, en bovenal toont Aaron Eckhart zich een waardige actieheld. The Expatriate is niet het soort film waarvoor je meteen naar de bioscoop moet hollen, maar wanneer hij binnenkort op DVD en video-on-demand verschijnt, verdient ie zeker jullie aandacht.

Bekijk alvast de trailer:

3 thoughts on “The Expatriate review”