Girls Seizoen 1 DVD review

Girls coverGirls Seizoen 1***1/2

Regie: diversen

Met: Lena Dunham, Allison Williams, Jemima Kirke, Zosia Mamet, Adam Driver

Speelduur: 277′

Geslaagde eerste seizoen van uitvoerend producent annex comedy-specialist Judd Apatow.

De opzet: In deze serie volgen we een groep pas afgestudeerde vrouwen uit New York. Zo is er Hannah (Lena Dunham), die twee jaar geleden haar alfa-opleiding voltooide en nu denkt dat ze het talent heeft om een succesvol schrijfster te worden. Memoires heeft ze echter niet, want die moet ze nog beleven. Wanneer haar ouders onverwacht haar toelage stopzetten, verandert haar leven in een onafgebroken reeks vernederingen. Wat het allemaal nog gecompliceerder maakt, is Hannah’s onbeantwoorde passie voor de excentrieke acteur/houtbewerker Adam (Adam Driver). Soms heeft ze seks met hem, als hij tenminste zin heeft om te reageren op haar sms’jes. Nu ze steeds meer moeite heeft om de eindjes aan elkaar te knopen, is Hannah erg afhankelijk van haar beste vriendin en flatgenoot Marnie (Allison Williams). Zij heeft een echte baan in een kunstgalerij en een nog echtere vriend, hoewel ze niet zeker weet of ze daar wel zo blij mee is. Ondertussen duikt hun bloedmooie Engelse vriendin Jessa (Jemima Kirke) op, die intrekt bij haar naïeve nichtje Shoshanna (Zosia Mamet). Jenna heeft talloze landen bezocht en evenveel vriendjes versleten. In seizoen 1 proberen de vier meiden te ontdekken wat ze nu eigenlijk willen – van het leven, van mannen, van zichzelf en van elkaar. De antwoorden liggen niet altijd voor de hand, maar hun zoektocht is uiterst herkenbaar en onvoorstelbaar grappig.

De episodes:

1. Pilot
  2. Vagina Panic
  3. All Adventurous Women Do
  4. Hannah’s Diary
  5. Hard Being Easy
  6. The Return
  7. Welcome to Bushwick a.k.a. The Crackcident
  8. Weirdos Need Girlfriends Too
  9. Leave Me Alone
  10. She Did

GIRLS-Season-1 still

Ons verdict: Het duurde even voor ik mee was, maar Girls is een volbloeds Judd Apatow productie (u weet wel, de man mede verantwoordelijk voor onder andere Anchorman, Knocked Up, Step Brothers en recent nog This is 40, red.) vol vaak eigenaardige, doch o zo herkenbare situaties des leven. Ondanks dat het allemaal niet ‘haha’-grappig is zoals pakweg The 40-Year Old Virgin, valt er heel wat te gniffelen met dit eerste seizoen van Girls. Laten we overigens ook het talent niet vergeten van Lena Dunham, die naast de reeks geschreven, geproduceerd en de regie van enkele afleveringen op zich nam, ook nog eens op geslaagde wijze één van de hoofdrollen op haar neemt! De scenario’s zijn slim en vlot geschreven, en het tempo zit er over de hele lijn goed in. Doe daarbij een frisse cast, die het duidelijk naar hun zin hebben en je snapt waarom de reeks het over de plas zo goed doet. Ik ben alvast razend benieuwd naar de volgende seizoenen.

De DVD’s: Elke aflevering is telkens te bekijken in een fraai anamorfisch uitgevoerd 1.78:1-beeldformaat, met een prima diepte en detail. Het beeld is verder scherp, met natuurlijk ogende kleuren. Af en toe is er wat grain aanwezig, maar dramatisch wordt dit gelukkig nergens. De Engelse Dolby Digital 5.1-track stelt eveneens niet teleur, met goed verstaanbare dialogen en een mooie weergave van de aanwezige muziek. De boeiendste extra’s zijn de vijf audio commentaartrack, ingesproken door enkele sleutelleden van de cast en crew, en een interview met Lena Dunham en Judd Apatow.

Nu al zin in seizoen 2? Kijk hieronder: