The Mist: Special Edition DVD review

coverThe Mist ****

Regie: Frank Darabont

Met: Thomas Jane, Marcia Gay Harden, Laurie Holden, Andre Braugher, Toby Jones, William Sadler, Jeffrey DeMunn, Nathan Gamble

Speelduur: 121 min.

Frank Darabont’s verfilming van het legendarische korte verhaal van Stephen King The Mist is een absoluut meesterwerk!

Vergelijk prijzen van The Mist online op Kelkoo!

Het verhaal: Na een hevige storm zien de inwoners van een klein stadje een mysterieuze, dichte mist naderen waarin zich monsterlijke wezens schuilhouden, die alles en iedereen op hun weg verslinden. Een groep bewoners, waaronder David Drayton (Thomas Jane) en zijn zoontje Billy (Nathan Gamble), komt vast te zitten in de lokale supermarkt, volledig omsloten door de mist. Hun enige kans op overleving is samenwerking. Maar de groep valt al snel in twee kampen uiteen. Mrs. Carmody (Marcia Gay Harden), die ervan overtuigd is dat het einde der tijden nabij is, stelt een krankzinnige oplossing voor. Tot zijn schrik en verbazing krijgt zij steeds meer mensen achter zich. David vraagt zich af voor wie hij écht bang is: de monsters buiten of de monsters binnen, de mensen die tot op dat moment zijn vrienden en buren waren…

Ons Verdict: Frank Darabont, een geweldig scenarioschrijver, maakt zich in 1994 onsterfelijk met zijn regiedebuut The Shawshank Redemption. Deze schitterende en ontroerende verfilming van het Stephen King kortverhaal “Rita Hayworth and Shawshank Redemption” werd misschien geen superhit, maar wordt terecht gezien als één van de beste films ooit gemaakt. Ook de opvolger, The Green Mile (1999), welke wederom gebaseerd was op werk van – jawel – Stephen King, werd een absolute mijlpaal die bedolven werd onder de filmprijzen en andere eervolle vermeldingen. De film werd ook een kaskraker van jewelste, wat het contrast des te groter maakte met zijn derde film – en voor het eerst géén Stephen King verfilming – The Majestic (2001). De film met Jim Carrey flopte genadeloos en zodoende ging de cineast annex veelgevraagd scriptdokter een tijdje in bezinning in de wereld van televisie. Wanneer het nieuws boven water kwam dat zijn volgende film wel is Stephen King’s The Mist kon zijn was het feesten geblazen in het kamp van de liefhebbers van de beroemde horrorauteur. Maar zou Darabont een volbloeds horrorfilm wel aankunnen? Het antwoord is alleszins volmondig JA! The Mist is een compromisloze horrorfilm, met een enorm donkere en grimmige ondertoon. Hoewel het in essentie een monsterfilm is (met gezien het lage budget, prima effecten en epische omvang) is er veel meer gaande onder de mensen die vastzitten in de winkel (een metafoor voor de hendendaagse samenleving). De onderhuidse spanning is te snijden en het acteerwerk is erg realistisch zodat je direct meeleeft met de personages. Neem daarbij de dreiging van de monsters ‘buiten’ en je weet dat The Mist regelmatig bloedstollend spannend wordt! Darabont blikt alles in zonder hippe stunts en toeren en legt alles op de gevoelige plaats alsof het bijna een documentaire was. Hij gebruikt overigens uitsluitend maar muziek wanneer het echt nodig is om een scène sterker naar voren te laten komen. De casting is prima, hoewel niet iedereen Marcia Gay Harden zal kunnen appreciëren, maar in onze ogen onderlijnde ze perfect de dreiging die we vandaag voelen van het religieuze fundamentalisme. Het onconventionele einde van Frank Darabont’s script jaagde bijna alle Hollywoodbazen op de kast en het was enkel Bob en Harvey Weinstein met hun Dimension die het aandurfde om het bleke en enorm nihilistische einde intact te laten van Darabont’s scenario. Dit briljante, maar o zo depressieve einde is ongezien voor het brave Hollywood en zal nog dagen nazinderen! The Mist is een spiegel van de wereld waar hij zich vandaag in bevindt: op de rand van de afgrond, maar verder ook uitzonderlijk krachtige cinema.

De DVD: Het anamorfische 1.85:1-beeld ziet er prima uit, met een goede scherpte en dito contrast. Het schaduwdetail is eveneens in orde en het zwartniveau is solide. De kleuren ogen realistisch en de gebruikte filmprint is proper, zonder noemenswaardige problemen. De Engelse Dolby Digital 5.1-track klinkt warm en dynamisch, met een goed gevoel van richting en ruimte. De dialogen komen netjes uit de centerseaker en de weinige filmmuziek komt mooi tot zijn recht. De subwoofer ondersteunt het geheel waar nodig met een goed laag en nodige punch. De eveneens toegevoegde DTS-track biedt op zijn beurt iets meer detail. De uit twee schijfjes bestaande speciale editie is verpakt in een met een holografische cover versierde steelbook. Op de eerste disc kan u terecht voor een door regisseur Darabont ingesproken commentaartrack, met hulp van co-producent Denise Huth. Het spoor is duidelijk goed voorbereid en bevat veel weetjes en interessante anekdotes over het maken van de film. Een resem promotietrailers van enkele nakende DFW-releases kan u ook nog bekijken. De meeste features zijn te ontdekken op disc nummer twee. Erg leuk is de unieke zwart/wit versie van de film, die echt de sfeer oproept van de jaren vijftig monsterfilms waarvan de regisseur zo gek is! Ook boeiend om te bekijken zijn een achttal weggeknipte scènes, samen voor een kwartier aan extra beeldmateriaal wat ons betreft terug in de film mocht. Helaas is er geen informatie van Darabont aanwezig over het ‘hoe en waarom’. Gelukkig is dat wél het geval in “Taming the Beast: The Making of Scene 34” (12 min.), “The Horror of It All: Visual FX” (16 min.) en “Monsters Among Us: Creature FX” (14 min.), drie boeiende en diepgravende featurettes die elk een aspect over het maken van de film belichten. Buiten enkele pagina’s notities en een photo gallery zijn er géén onnozele en nutteloze extra’s te vinden die normaal altijd terug te vinden zijn op de speciale edities van Dutch Filmworks. Bravo DFW! Verder zijn er een drietal webisodes – samen goed voor tien minuten – te vinden, die elk over een sleutelsène uit de film handelen. “When Darkness Came” is dan weer een vlezige en goed doorbouwde ‘Making Of’-documantaire die ons een ruime kijk achter de schermen verschaft alsook een hele resem interviews. We komen te weten hoeveel moeite er in het maken van de film kroop, alsook het hele project op rollen te krijgen door het onconventionele einde! Frank Darabont krijgt de kans om zijn respect te uiten aan twee dierbare vrienden: Stephen King (tijdens een oprecht gesprek met de auteur – 12 min.) en posterartiest Drew Struzan (in het eerbetoon: “Drew Struzan: An Appreciation of an Artist” – 8 min.). De originele bioscooptrailer en een handjevol andere promotionele trailer dan op de eerste DVD sluit deze ruime selectie extra’s af. Een must-have voor iedere film/horrorliefhebber en één van de technische DVD-toppers van dit jaar!

3 thoughts on “The Mist: Special Edition DVD review”