War and Peace Blu-ray review

war-coverWar and Peace ***

Regie: Robert Dornhelm en Brendan Donnison

Met: Malcolm McDowell, Clémence Poésy, Brenda Blethyn, Alexander Beyer, Alessio Boni

Speelduur: 425′

Groots opgezette miniserie naar het beroemde gelijknamige literaire werk van de Russische schrijver Leo Tolstoj!

Het verhaal: Tegen de tumultueuze achtergrond van Napoleons oorlog tegen Rusland volgen we het wel en wee van drie adellijke Russische families. Prins Andrej Bolkonsky (Alessio Boni), zijn boezemvriend Pierre Bezukhov (Alexander Beyer) en zijn geliefde Natasha Rostova (Clémence Poesy) vinden ware liefde, verliezen het en vinden het na een tijdje weer opnieuw. Vriendschappen worden gesloten en verbroken, maar ook fortuinen worden verkregen en verloren. Veldslagen worden gevochten en het noodlot slaat toe, meer dan eens! Maar uiteindelijk leiden hun avontuurlijke levens toe naar één eindbestemming die tragisch is voor de één, en voorspoedig voor de ander…

war-and-peace-still

Ons verdict: De lijvige roman “War and Peace” van de Russische schrijver Leo Tolstoj wordt gezien als één van de grootste als literaire meesterwerken van zijn tijd. Het is al meerdere keren verfilmd en voor deze recente versie – een miniserie uit 2007 – werden kosten noch moeite gespaard om al de aristocratische pracht en praal en de oorlog op geloofwaardige wijze tot leven te wekken. Met een budget van 70 miljoen dollar ging men aan de slag en maakte men vier lijvige afleveringen. Het tempo is soms wat laag, maar het scenario is vlot genoeg geschreven zodat je geboeid blijft kijken. De nadruk ligt eerder op de persoonlijke en relationele beslommeringen en de oorlog speelt zich voornamelijk af op de achtergrond. De regie is prima en de decors, alsook de kleding, zien er erg authentiek uit. De bekendste naam op de credits is Malcolm McDowell (A Clockwork Orange, Halloween), maar het acteerwerk is van de gehele cast meer dan goed. De prachtige muziek onderlijnt het epische karakter van de prestigieuze miniserie en vooral de liefhebbers van lijvige romantische dramas zullen hun pret niet opkunnen met War and Peace.

De Blu-ray: Het 1.78:1 HD-beeld oogt scherp, met heldere en levendige kleuren. Het contrast is eveneens erg goed en het beeld heeft veel detail. Er is regelmatig wat filmgrain aanwezig, maar verder is het beeld vrij van storende onrechtmatigheden. De Engelstalige Dolby Digital 5.1-track klinkt prima, met een nette weergave van de prachtige soundtrack en de goed verstaanbare dialogen. Er is een voldoende ruimtelijkheid en de subwoofer draagt zoals het hoort zijn steentje bij waar nodig. Ruis of andere storingen zijn niet aanwezig. Er zijn helaas helemaal geen extra’s aanwezig. Rond de stevige keepcase zit een fraaie kartonnen sleeve en geeft de uitgave een luxe uitstraling.

Bekijk hier alvast een promo van de prestigieuze miniserie: