Houdini’s Death Defying Acts Blu-ray review

houdiniHoudini’s Death Defying Acts ***

Regie: Gillian Armstrong

Met: Catherine Zeta-Jones, Guy Pearce, Timothy Spall, Saoirse Ronan, Malcolm Shields

Speelduur: 97′

Kijken als je hield van The Prestige**** en The Illusionist***!

Het verhaal: Nadat zijn moeder is gestorven probeert de wereldberoemde illusionist Harry Houdini (Guy Pearce) met haar in contact te komen via een helderziende. Hij looft maar liefst 10.000 dollar uit aan diegene die zijn moeder vanuit de dood kan laten spreken. Houdini is echter buitengewoon waakzaam voor oplichters. Als illusionist kent hij immers zelf alle trucjes. Tijdens zijn wereldtournee ontmoet hij in Schotland de beeldschone helderziende Mary McGarvie (Catherine Zeta-Jones). Is zij echt paranormaal begaafd, zoals Houdini gelooft, of is de knappe dame de zoveelste oplichter? Die vraag wordt steeds moeilijker te beantwoorden, vooral wanneer Houdini verliefd wordt op de sensuele spiritualiste…

death-defying-acts-movie-poster

Ons verdict: Houdini’s Death Defying Act is duidelijk op dezelfde leest geschroeid dan goochelfilms als The Prestige en The Illusionist. Toch is de film op het bot meer een romantisch drama. Het is vooral dankzij de goede vertolkingen van de charismatische Guy Pearce en de aantrekkelijke Catherine Zeta-Jones dat de film niet verveelt. Historisch accuraat kan je Houdini’s Death Defying Act moeilijk noemen en echt intens of spannend wordt de film ook niet. Gelukkig gaf regisseuse Gillian Armstrong, bekend van de films Little Women en Charlotte Gray, haar film een voldoende vlot en snedig tempo. Bovendien is er filmtechnisch en qua production design weinig op de prent aan te merken. Voor de liefhebbers van historische avonturenfilms, met een stevige geut romantiek.

Blu-ray: Het 2.35:1 HD-beeld is detailrijk en scherp, met een goed contrast. De kleuren ogen wat aan de donkere kant, maar dat kan evengoed aan het bronmateriaal of aan de visie van de regisseuse liggen. Er is soms wat lichte filmgrain aanwezig, maar verder valt er weinig af te kraken. De Engels DTS-HD MA 5.1- en DTS-tracks klinken beiden prima, met genoeg ruimtelijkheid en een prima spreiding. De dialogen klinken zuiver en komen mooi verstaanbaar uit de middenste luidspreker. De subwoofer zorgt voor de nodige onderlijning en ruis is – zoals te verwacht – niet aanwezig. Er zijn helemaal geen extra features aanwezig op deze uitgave.

Bekijk hier de originele trailer: