Fast & The Furious-trilogie Blu-ray review + Wedstrijd!!!

Regie: Rob Cohen/John Singleton/Justin Lin

Met: Vin Diesel, Paul Walker, Jordana Brewster, Michelle Rodriguez, Tyrese Gibson, Lucas Black, Sun Kang

Speelduur: 313′

Hoewel vreemd genoeg niet Nederlands ondertiteld, is de box een must-own voor de fans van de populaire actiefranchise!

De verhalen:

The Fast and the Furious
FBI-agent Brian O’Connor (Paul Walker) infiltreert in de ondergrondse wereld van het illegaal streetracen door zich voor te doen als een lid van het raceteam van Dominic Toretto (Vin Diesel), zodat hij een reeks van berovingen kan onderzoeken. Hij komt echter al vlug in de problemen, wanneer sommige bendeleden achterdochtig worden en hij moet kiezen waar zijn loyaliteit ligt…

fast-the-furious-1

2 Fast 2 Furious
Brian O’Connor (Paul Walker) is zijn baan kwijtgeraakt nadat hij zijn vriend Dom Toretto, een criminele bendeleider in de wereld van de straatracers, aan de wet heeft helpen ontsnappen. Nu is hij terug in Miami met zijn oude vriend, Roman Pearce (Tyrese Gibson). O’Connor werkt undercover voor de politie om te voorkomen dat hij wordt gestraft voor zijn daden…

2_fast_2_furious

The Fast and the Furious: Tokyo Drift
Sean Boswell (Lucas Black) is een buitenbeentje en een wat sullige straatracer. Na een uit de hand gelopen race wordt Sean naar Tokyo gestuurd, het land waar het drift racing is uitgevonden: een geweldige mix van racen en slippen over een parcour met eindeloze bochten. Daar neemt hij het, zonder dat hij het weet, op tegen de “Drift King”, een lokale kampioen die banden heeft met de Japanse maffia. Sean’s verlies komt hem uiteindelijk duur te staan wanneer hij valt voor de vriendin van DK, Neela (Nathalie Kelley) en er een explosieve reeks van gebeurtenissen volgt, die uitmondt in de ultieme confrontatie op leven en dood…

the-fast-and-the-furious-tokyo-drift

Ons Verdict: The Fast and the Furious, een low-budget actiefilm over de onderwereld van het illegale straatracen, sloeg in de zomer van 2001 in als een bom. De film bevatte geen noemenswaardige grote namen, maar de slimme mix van extreme adrenaline, indrukwekkende stunts, fraaie auto’s en gestroomlijnde babes maakten in één klap sterren van de volledige cast en bracht schandalig veel geld op. De producenten wilden het ijzer dan ook smeden terwijl het heet was, maar toch bedankten Rob Cohen, Vin Diesel, Michelle Rodriguez en Jordana Brewster voor de eer. ‘Pretty boy’ Paul Walker werd echter wel onmiddelijk bereid gevonden voor een sequel. 2 Fast 2 Furious werd financieel een bijna even grote klapper als het origineel, maar door een ongeïnspireerd scenario en debiele CGI-actie wordt John Singleton’s versie van de straatracerscultuur terecht gezien als de minste uit de reeks. The Fast & the Furious: Tokyo Drift wijkt gelukkig ver af van oppervlakkige farcé die de eerste sequel zo kenmerkte. Justin Lin zet de franchise vanaf de eerste frames terug op het juiste spoor. De autoraces worden weliswaar nog wat opgekrikt met een minimum aan CGI, maar dat is dan om deze scènes wat extra stijl en dynamiek mee te geven. Voor de rest is het wederom op en top snelheid, fraaie bolides en uitermate gestroomlijnde grieten! Qua acteurs is er buiten een cameo van Vin Diesel niemand meer van de partij. Maar geen nood want Lin caste een resem prima acteurs en nieuwe gezichten voor zijn deel! De jonge Lucas Black (Friday Night Lights, Jarhead) is een alledaagse doch charismatische protagonist, die meer als Paul Walker thuishoort in dit soort door testosteron aangedreven actievehikels. Tokyo Drift werd in Amerika geen recordbrekende megahit, maar wist ondanks het beperktere budget en minder bekende namen toch bijna 63 miljoen dollar in het laatje te brengen. Internationaal werd de sequel dan weer wél onthaald zoals het hoorde en wereldwijd bracht het derde deel bijna 160 miljoen dollar op. Het langverwachte vierde deel – Fast & Furious – draait vanaf 8 april in de zalen en onze mening daarover, kan u hier lezen.

fast-and-the-furious-4

De Blu-rays: De 2.35:1 HD-beelden zien er scherp en gedetailleerd uit, met een goed contrast en een lekker strak zwartniveau. De heldere en volle kleuren spatten levendig van het scherp en ogen realistisch. Vuiltjes en andere oneffenheden blijven binnen de perken, maar de eerste sequel heeft wat meer last van filmgrain dan de eerste en de derde aflevering. De Engelse DTS-HD MA 5.1-tracks zijn levendige en dynamische soundtracks, met een ruimtelijk en agressief geluidsbeeld. De geluidseffecten zijn prima geplaatst, de subwoofer gaat lekker door in het laag en de muziek zet uw woonkamer in vuur en vlam. Topkwaliteit! Ook op het gebied van extra’s stelt de box niet teleur. Elke film zit tot de nok vol met Blu-ray exclusives zoals zelf gemaakte videoclup die je kan delen via BD-Live, U-Control-features (zoals picture-in-picture, GPS en Tech Specs) en D-Box. Verder zijn alle films voorzien van een directors commentary van de respectievelijke cineasten aan het roer, weggeknipte scènes, videoclips, soundtrack spots en een hele verzameling featurettes over de stunts, de cars en uiteraard het maken van de films. Elke film heeft echter ook een paar exclusieve extra’s. Zo kan je op het schijfje van het origineel enkele Storyboards-vergelijkingen bekijken, maar ook een vooruitblik naar de sequel, de originele bioscooptrailer en de featurettes “D-Box Doms stalen ros” (4 min.), over de supercoole Charger die in de film en Fast & Furious een grote belangrijke rol spelen, en “Een kwartmijl per keer” (10 min.), over het fenomeen straatracen, van het ontstaan in de jaren ’20 tot zijn evolutie in een wereldwijd rage. In 2 Fast 2 Furious kun je in “Snelle Vrouwen” (8 min.) kennis maken met de vrouwen uit de drie films en eveneens ontdekken wie opnieuw zijn opwachting maakt in het vierde deel. Ook aanwezig: “Impact op Hollywood” (13 min.), een nostalgische terugblik op de beroemde bolides en fanatieke piloten uit de rijkgevulde filmarchieven van Universal. Bij de derde aflevering uit de actiereeks zijn echter de meest boeiende extra’s de ontdekken met “Making of the Fast Franchise” (17 min.) en “Drift: Razendsnel door de bocht” (60 min. ), een erg uitgebreide documentaire over het driften. De drie schijfjes huizen in een mooi vormgegeven kartonnen sleeve. OPGEPAST: Het gaat hier welliswaar om de Benelux-release, uitgebracht door Universal. Maar toch bevat geen enkele van de films en extra’s Nederlandse ondertitels. Toch een must-have voor de vele fans van de populaire actiefranchise.

Wij waren bij de Europese première van Fast & Furious. Neem zeker eens een kijkje voor ons gedetailleerd fotoverslag!

Bekijk hier nog eens de trailers van al de films:

2 thoughts on “Fast & The Furious-trilogie Blu-ray review + Wedstrijd!!!”

1. Dankzij de fijne mensen bij Universal kan Moviepulp drie exemplaren van de Nederlands ondertitelde DVD-set weggeven. Deze bevat de drie films, plus een exclusieve vierde schijf vol nooit eerder vertoonde extra’s. Kortom, een must voor de fans van verbrand rubber, gestroomlijnde babes en blitse bollides.

Wat moet u doen? Tegen honderd per uur de juiste antwoord neerpennen op de volgende vragen:

1) De fel geanticipeerde vierde film is met enorm veel succes in première gegaan over bijna heel de wereld. Hoeveel dagen had de sequel nodig om de magische grens van 100 miljoen dollar te bereiken?

2) Welk personage uit The Fast and the Furious: Tokyo Drift maakt ook zijn opwachting in Fast & Furious?