The Swarm DVD review

swarmThe Swarm**

Regie: Irwin Allan

Met: Michael Caine, Katharine Ross, Richard Chamberlaine, Richard Widmark, Henry Fonda, Ben Johnson, Lee Grant

Speelduur: 149′

Klassieke rampen annex horrorfilm, die vooral uitblinkt in onnozele momenten…

Het verhaal: Een zwerm moordlustige Zuid-Amerikaanse heeft het gemunt op Noord-Amerika. Dokter Bradford Crane (Michael Caine) is van deze verschrikking op de hoogte en probeert de Amerikaanse autoriteiten en legerdienst op de hoogte te brengen. Maar natuurlijk wordt er sceptisch op zijn verhaal gereageerd. Totdat er een boel dodelijke slachtoffers vallen van agressieve bijen…

swarm

Ons verdict: De Amerikaanse producent annex regisseur Irwin Allen scoorde in de jaren zeventig enkele enorme hits met de rampenfilms The Poseidon Adventure en The Towering Inferno. Hierdoor werd hij al snel bekend als “The Master of Disaster”. Met The Swarm, naar een scenario van de legendarische scenarist Stirling Silliphant, probeerde Allan om een ambitieuze rampenfilm te mixen met een horrorfilm. Het resultaat is jammer genoeg een rommeltje dat op geen enkel vlak echt weet te overtuigen. The Swarm bevat een indrukwekkende cast, maar het acteerwerk is zo houterig dat je het allemaal moeilijk serieus kan nemen. Michael Caine – normaal toch een erg degelijk acteur – slaagt er à la Steven Seagal in om de hele film niet van gezichtsexpressie te veranderen! Het erg clichérijke en ongeloofwaardige scenario, maar ook de uitermate onnozele speciale effecten doen de rest. The Swarm werd – ondanks de Oscarnominatie voor het beste kostuumontwerp – bij zijn originele bioscooprelease compleet met de grond gelijk gemaakt en de film flopte genadeloos aan de kassa’s. Omdat de film over de jaren heen toch wat uitgroeide als een ‘guilty-pleasure’ voegde men voor de video, Laserdisc en DVD-releases een dikke veertig minuten ongezien beeldmateriaal toe aan de film. Maar jammer genoeg gaat de film daardoor nog trager vooruit! Een heleboel plotholes worden welliswaar netjes gedicht, maar echt vrolijk werden we niet van de uitgebreide editie van The Swarm. Na deze monsterflop probeerde filmmaker Irwin Allan zich te herpakken met groots opgezette rampenfilms als Beyond The Poseidon Adventure en When Time Ran Out…, maar beide films waren eveneens financiële tegenvallers.

De DVD: Het anamorfische 2.35:1-beeld is scherp, met een prima contrast en een bevredigend schaduwdetail. De kleuren ogen warm, maar hebben een typische ‘seventies’ aanblik. De gebruikte filmprint is over het algemeen proper, met hier een daar een klein vuiltje of printbeschadiging. Ook filmgrain en digitale compressiefoutjes blijven beperkt. De Engelse Dolby Surround 2.0-track klinkt meer dan behoorlijk, met een beperkte stereo spreiding en heldere, goed verstaanbare dialogen. De muziek en de geluidseffecten komen prima tot hun recht, terwijl ruis of andere storingen grotendeels afwezig zijn. De hoofdattractie op het gebied van extra’s is een behoorlijk boeiende ‘Making of’-docu “Inside The Swarm” (23 min.), die een duidelijke kijk op de filmset verschaft en een boel interviews bevat met diverse voorname cast- en crewleden. Verder is er ook nog een originele bioscooptrailer aanwezig en twee pagina’s cast en crew credits.

Bekijk hier de klassieke trailer: