Screamers: The Hunting DVD review

screamers-2Screamer: The Hunting***

Regie: Sheldon Wilson

Met: Gina Holden, Janna Pallaske, Greg Bryk, Lance Henriksen, Tim Rozon

Speelduur: 91′

Geweldig entertainende direct-to-dvd sequel op de sciencefictionprent Screamers uit ’95.

Het verhaal: Het is 13 jaar nadat de Screamers de menselijke bevolking van Sirius 6B hebben uitgemoord. Maar door een alarmsignaal gaat een peleton verkenners op onderzoek uit op de schijnbaar verlaten planeet. Kan het signaal zijn gekomen van een verloren gewaande kolonie van menselijke overlevenden of zijn de “Screamers” gemuteerd in iets dat nog angstaanjagender is…

screamersthehunting

Ons verdict: Het verhaal van de direct-to-dvd sequel Screamers: The Hunting is clichématig en speelt gretig leentjebuur bij soortgelijke films zoals James Cameron’s Aliens. Soms is het zelfs een beetje schamteloos kopiëren, maar de film werd buiten dat door de regisseur met zoveel enthousiasme gemaakt en heeft daarbovenop een erg vlot tempo dat de film stukken entertainender is dan het origineel uit 1995. Die film – die net als de sequel gebaseerd was op het kortverhaal “Second Variety” van de gerenomeerde sciencefictionauteur Philip K. Dick (Blade Runner, Total Recall) – nam zichzelf veel te serieus, terwijl Screamers: The Hunting zijn status als B-horror/sciencefictionfilm met veel liefde en overtuiging omhelst! Het acteerwerk van de cast is meer dan behoorlijk en genrefavoriet Lance Henriksen komt ook enkele minuten voorbij. De makeup-effecten zijn uitstekend, met enkele uitermate geslaagde monsterontwerpen. Hier en daar duiken enkele doorzichtige CGI-effecten op, maar dat kan de bloederige lol niet drukken. Want vergis u niet, Screamers 2 is bij momenten namelijk behoorlijk goor en bloederig! Het einde van de film zie je al van mijlenver aankomen en staat bovendien wagenwijd open naar een derde deel. Wij zeggen dan ook met veel enthousiasme: Laat maar komen die handel!

De DVD: Het anamorfische 1.85:1-beeld is dik in orde, met een prima scherpte en een meer dan behoorlijk contrast. De kleuren werden hier en daar met filters bewerkt, maar ogen over het algemeen helder en natuurlijk. Het beeld is vrij van vuil en beschadigingen en oneffenheden zoals digitale compressiefoutjes vormen eveneens geen probleem. De Engelse Dolby Digital 5.1-track klinkt prima, met een nette weergave van dialogen, muziek en geluidseffecten. Ruis en andere storingen vormen eveneens geen enkel probleem. De extra’s zijn beperkt tot een behoorlijk informatieve ‘Making of’-featurette en een collectie promotionele trailers. Voer voor de vele liefhebbers van B-sciencefiction- en horrorfilms!

Bekijk hier de trailer van de sequel: