Swing Vote Blu-ray review

swingSwing Vote***

Regie: Joshua Michael Stern

Met: Kevin Costner, Madeline Carroll, Paula Patton, Kelsey Grammer, Dennis Hopper, Stanley Tucci

Speelduur: 120′

Swing Vote is een goed geacteerd politiek drama, met een snuifje snedige humor!

Het verhaal: In de spannendste Amerikaanse verkiezingen aller tijden maakt één stem het verschil. Die stem komt van Bud Johnson (Kevin Costner), een bier drinkende loser die samen met zijn twaalfjarige dochter Molly (Madeline Carroll) in een caravan woont. Wanneer door een bizarre reeks gebeurtenissen zijn stem de doorslag moet geven bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen, staat Bud ineens in het middelpunt van de belangstelling. De twee overijverige presidentskandidaten proberen bij hem in de gunst te komen, door hem de meest bizarre dingen te beloven. Terwijl de hele wereld meekijkt, neemt Bud – aangespoord door Molly – een beslissing die de hele presidentsverkiezingen op zijn kop zal zetten…

2008_swing_vote_001

Ons verdict: Swing Vote is een politieke komedie die ons soms wat deed denken aan het gelijksoortige, maar stukken betere Man Of The Year van Barry Levinson. Swing Vote blijft namelijk iets te lang ter plaatse trappelen en dat is een beetje jammer. Gelukkig heeft de film een resem uitstekende acteurs op de affiche! Vooral Kevin Coster is weer erg goed als de man die met zijn stem het land kan veranderen. De all-American acteur heeft prima interactie met de jonge Madeline Carroll, die het er op haar beurt soms een beetje te dik oplegt. Gelukkig wordt dat dan opgevangen door uitstekende acteerprestaties van onder andere Kelsey Grammer, Dennis Hopper en Stanley Tucci. Swing Vote gaat verder vlot vooruit, maar hier en daar duiken een paar onnodige scènes op die gerust hadden mogen sneuvelen om het tempo wat op te drijven. Gelukkig herpakt regisseur Stern zich tegen het einde en eindigt de film veilig, maar hoopvol. Een leuke film voor op een doordeweekse avond!

De Blu-ray: Het 2.35:1 HD-beeld heeft een prima scherpte en een uitstekend contrast. Het beeld heeft een meer dan behoorlijk diepte en detail, met daarenboven heldere, volle en natuurlijk overkomende kleuren. Het zwartniveau stelt niet teleur en met uitzondering van soms wat filmgrain, is het beeld vrij van storende onvolmaaktheden. De Engelse DTS-HD MA 5.1-track is een warme en voldoende ruimtelijk klinkende soundtrack, met heldere en verstaanbare dialogen die netjes uit de centerspeaker komen. De muziek en de aanwezige geluidseffecten komen prima tot hun recht. Ruis, kraakjes of andere dramatische geluidsfouten hebben we gelukkig niet waargenomen. Er zijn helemaal geen extra’s aanwezig. Toch een beetje jammer!

Bekijk hier de bioscooptrailer: