Transsiberian DVD review

transsiberian-coverTranssiberian***

Regie: Brad Anderson

Met: Woody Harrelson, Emily Mortimer, Ben Kingsley, Kate Mara, Eduardo Noriega

Speelduur: 105′

Opnieuw een behoorlijk thriller van de maker van het al even opmerkelijke The Machinist****!

Het verhaal: Roy (Woody Harrelson) werkt samen met Jessie (Emily Mortimer) in Beijng en keert samen met haar via Moskou terug naar huis met de legendarische Transsiberië Express. Onderweg ontmoeten ze rugzaktoeristen Carlos (Eduardo Noriega) en Abby (Kate Mara), die op wereldreis zijn. De reis krijgt een onverwachte wending als Roy de trein mist na een korte tussenstop. Jessie besluit om op hem te wachten in het volgende station, samen met hun nieuwe kennissen. Daar begint ze zich te realiseren dat haar reisgenoten blijkbaar niet zijn wie ze beweren te zijn…

transsiberian-picture

Ons verdict: De Amerikaanse regisseur Brad Anderson levert om de zoveel jaar een intrigerende speelfilm af. Toch krijgt de filmmaker geen vaste voet aan de grond in zijn eigen land. Hoewel Session 9 uitgroeide tot een heuse cultfilm leek het of hij enkel aan de bak kwam voor televisie. Het was echter de Spaanse genrestudio Filmax – bekend van internationaal scorende horrorfilms zoals onder meer Dagon, Beyond Re-Animator en Rottweiler – die geloofde in het potentieel van Anderson en daar kreeg hij de kans om The Machinist te maken, een meesterlijke film die bijna unaniem geprezen werd voor de angstwekkend magere Christian Bale. Nadien werd hij door Mick Garris onder de “Masters of Horror” gerekend, maar nadien kwam de talentrijke cineast opnieuw terecht in de wereld van televisie. Vier jaar later hebben we dan eindelijk opnieuw een nieuwe film van Brad Anderson in de vorm van Transsiberian, een mysterieuze en sfeervolle thriller die opnieuw werd geproduceerd door Filmax. Het duurt even voor het verhaal echt op kruissnelheid komt, maar er is genoeg mysterie en broeierige sfeer zodat je steevast geboeid blijft kijken. De acteerprestaties zijn dik in orde, met uitzondering van Woody Harrelson – die er een beetje verloren lijkt bij te lopen. Dit wordt echter zeer goed opgevangen door Emily Mortimer die een dijk van een acteerprestatie aflevert! Ook Ben Kingsley en Kate Mara zijn erg goed. Je kan hen niet echt doorgronden en zo houden ze de kijker op het puntje van de stoel. Noriega legt het er op zijn beurt iets te dik op. Anderson geeft zijn film een onderkoelde en ongemakkelijke sfeer mee, die enkel maar verder aangezwengeld wordt door de robuuste omgeving. Het camerawerk is erg knap en de montage is eveneens dik in orde. Transsiberian is dan misschien niet zo sterk als The Machinist, maar ondanks zijn schoonheidsfoutjes (zoals het iets te doorzichtige scenario) is het een vakkundig gemaakte ouderwetse thriller, met prima acteerwerk! De film werd jammer genoeg geen topper in de bioscopen en kreeg in de meeste landen zelfs geen fatsoenlijke release. Gelukkig komt Transsiberian nu uit op DVD en deze thriller is zeker de moeite waard om eens te ontdekken!

De DVD: Het anamorfische 2.35:1 beeld ziet er scherp uit, met helder en natuurlijk ogende kleuren. Diepte en detail zijn over het algemeen bevredigend en ook het contrast is voldoende. De gebruikte print ziet er proper uit en buiten wat minimale filmgrain hebben we geen onvolmaaktheden opgemerkt. De Engelse Dolby Digital 5.1-track klinkt prima, met goed verstaanbare dialogen. De filmmuziek en de aanwezige geluidseffecten komen allen goed tot hun recht en de subwoofer onderlijnt de actie waar nodig. Een prima track, maar het eveneens aanwezig Engelse DTS 5.1-spoor is duidelijk de favoriet met meer detail en een betere spreiding. De extra’s zijn helaas beperkt tot de originele bioscooptrailer en een drietal promotionele trailers.

Bekijk de originele trailer hier:

One thought on “Transsiberian DVD review”

1. Stevige thriller die bewijst dat je geen echt grote sterren en monsterbudgetten van 100 miljoen dollar+ nodig hebt om knappe commericële cinema te maken.