Alpha Dog review

Alpha Dog posterAlpha Dog***

Regie: Nick Cassavetes (John Q**)

Met: Emile Hirsh, Justin Timberlake, Anton Yelchin, Ben Foster, Shawn Hatosy, Dominique Swain, Harry Dean Stanton, Sharon Stone en Bruce Willis.

Speelduur: 120′

Ga kijken als je hield van: Boys ‘N The Hood*****, Wonderland***, Spun**

Vergelijk prijzen van Alpha Dog online op Kelkoo!

Het verhaal: Johnny Truelove (Hirsh) is een jonge drugsdealer in The Valley (LA). Zijn bende ontvoert de jongere broer (Yelchin) van een geschifte tweaker (Foster) die hen nog geld verschuldigd is. Aanvankelijk blijft het vrij onschuldige fun maar naargelang de tijd vordert, loopt alles meer en meer uit de hand. De gangstervader van Johnny (Willis) tracht zijn zoon uit de gevangenis te houden, maar in drie dagen tijd kan er veel gebeuren … .

Alpha Dog

Ons verdict: Alpha Dog is losjes gebaseerd op het waargebeurde levensverhaal van Jesse James Hollywood, de jongste persoon die ooit op de FBI’s most wanted list terechtkwam. Vandaar dat regisseur Nick Cassavetes (zoon van de legendarische Indie-filmer John Cassavetes, red.) wellicht vond dat dit ‘stoere jongens’-drama nood had aan de overbodige docusoapachtige interviewtjes, met de totaal miscaste Bruce Willis en Sharon Stone, aan het begin en einde van de film. Als diepgaande aanklacht tegen de sensatiezucht van de media en het morele verval van de Verenigde Staten faalt Alpha Dog dan ook jammerlijk.

Tot zover het slechte nieuws. Cassavetes levert een prima grootstadsfilm af die op de momenten dat hij zichzelf niet zo serieus neemt, echt wel overtuigt. In plaats van de gebruikelijke Boys ‘N Da Hood ligt de focus deze keer op een stel ontspoorde rijke middenklasse kids die, bijna uit verveling, terechtkomen in een geweldadige spiraal van seks, drugs, drank en dreunende hiphopbeats. Het is dan ook de kwaliteit van de jonge, vrijwel onbekende, acteurs die ons meesleurt in het verhaal. Vooral Emile Hirsh (The Girl Next Door***, Lord Of Dogtown****) etaleert eens te meer dat hij één van de meest onderschatte acteurs van zijn generatie is. Ook Ben Foster (Six Feet Under****, X Men 3***) zet een uiterst angstaanjagende agressieve tweaker neer. Zelfs Justin Timberlake komt, ondanks zijn irritante melkmuil, verbazingwekkend geloofwaardig uit de hoek.

Kortom, Alpha Dog is zeker geen must-see in de bioscoop maar al bij al wel de moeite waard voor (jonge) filmliefhebbers die nood hebben aan de nodige scheldproza, urban violence en tientallen blonde babes met zeer losse zeden.

Bekijk ook de vrij coole trailer: