Regie: Phil Johnston & Rich Moore (Zootropolis, Wreck-It Ralph)
Met de Vlaamse stemmen van Stijn Cole, Britt Van Der Borght, Peter Van de Veire & Tatyana Beloy / Engelse stemmen van John C. Reilly, Sarah Silverman, Taraji P. Henson & Gal Gadot
Speeltijd: 112′
Ga kijken als je hield van een animatiefilm van Ready Player One of het vorige Wreck-It Ralph.
Het verhaal: 6 jaar na de gebeurtenissen in Wreck-It Ralph ontdekken Ralph & Vanellope toegang tot het internet om zo het spel Sugar Rush te redden van de ondergang.
Ons verdict: Cambridge Analytica, GDPR, cyberpesten, DDoS-aanvallen, datalekken,… Het internet met al zijn gevaren is niet meer weg te denken uit de hedendaagse maatschappij, maar toch leren we onze kinderen zo weinig over dat internet. Hoe het concreet werkt, wat het doet, wat de leuke zaken zijn en wat de gevaren zijn. Ralph Breaks the Internet is de eerste geslaagde poging van een commercieel filmstudio om op een ludieke manier om te gaan met het onderwerp en het slaagt op dat vlak grandioos in zijn opdracht.
Echter moeten we wel stellen dat de Vlaamse versie van Ralph Breaks the Internet op het vlak van entertainment wat teleurstelt: de Vlaamse stemmen en dialogen zijn melig en de stemmetjes ronduit irritant met momenten, terwijl de speelduur van bijna 2 uur een stukje te lang is voor een kinderfilm. Zeker als je weet dat de makers niet goed weten hoe het verhaal van Ralph & Vanellope tot een einde te brengen. De geoliede machine van Walt Disney Pictures draait op volle toeren in deze 2de Wreck-It Ralph met geslaagde metafictie naar de Disney-prinsessen, Star Wars, Marvel en meer, maar een heleboel verwijzingen naar de hedendaagse pop-, internet- & gamingcultuur die de film heeft, zal de huidige generatie van kinderen ontgaan. Je zal dan ook het merendeel van de tijd moeten uitleggen tegen je 8- tot 12-jarige kroost waarom je net dat deeltje van de film zo grappig vindt. Tot slot is het ook één van de beste keren dat we zien hoe Disney zichzelf zo op de korrel neemt met goedgeplaatste grappen & grollen waar het authentieke “eind goed, al goed”-Disney zou van huiveren.
Kortom, het is zelden dat we moeten zeggen dat een animatiefilm de ouders eerder zal entertainen dan de kinderen, maar met Ralph Breaks the Internet is dat het geval. Op het vlak van entertainment is het wat minder, maar de boodschap hoort thuis in de leefwereld die we vandaag kennen.