In de Warner Bros Discovery earnings call van vandaag heeft de internationale mediaconglomeraat zijn toekomst besproken. Zo wist het een groei te verwezenlijken van 92 miljoen gebruikers en dat zijn effectief betalende accounts die actief zijn op HBO Max & Discovery Plus (je ziet dat ze daarbij lessen hebben genomen van Twitter & de fake accounts volgens Elon Musk). Warner Bros Discovery lanceert deze maand nog nieuwe toonaangevende content in reality, documentaire & actualiteit voor CNN+ en gaat werken aan een nieuwe streaming service die een synergie is tussen beide streamingdiensten met de features van HBO Max maar de stabiliteit van Discovery Plus. Dit moet tot een groei leiden van 130 miljoen gebruikers tegen 2025 met de lancering van 4 nieuwe markten tegen dan. Vraag blijft of België & Frankrijk op dit plan zullen staan…
Er was ook ruimte om te praten over de annulatie rond Batgirl van Adil & Bilall. DC Film is top of the list volgens hen, maar Warner gaat meer & meer inzetten op kwaliteit in plaats van kwantiteit (meer The Batman / Dune / Joker 2, minder The CW met andere woorden). Het wil daarbij stoppen met het overinvesteren in content whatever the cost. Een nieuw fenomeen waarin de markt zich momenteel bevindt met de streamingoorlog die woedt. Het gaat over groei & bescherming van the DC-brand en hoewel Batgirl niet geheel in die categorie past van slechte content, is het wel een onderdeel van een reset voor het bedrijf, omdat het bedrijf niet meer gelooft in films voor streaming services. Direct to streaming movies zorgen niet genoeg voor groei en zijn daardoor economisch niet interessant spijtig genoeg. Tot slot is het ook opvallend dat Warner Bros Discovery flexibel gaat omspringen met het releases van content voor een platform. Ze gaan opnieuw meer inzetten op cinema met releasewindows die kunnen variëren per titel. Ze stappen dus af van het tegelijkertijd releasen van HBO Max met bioscoopfilm en gaan daarbij niet de regel van Disney respecteren om films te releasen na 45 dagen.
Op en al, geen slecht bedrijfsnieuws dus, maar vraag is hoe deze nieuwe bedrijfsstrategie met de fusie van Warner & Discovery zal verteerd worden door het grote publiek en wat daarbij de reactie zal zijn van zijn concurrenten Disney & Netflix. Ook blijft het bij velen spoken in het hoofd dat deze beslissing wel eens zal betekenen dat er opnieuw mensen in de filmindustrie moeten vertrekken, nadat ze het zo moeilijk hadden tijdens de coronacrisis.