De Storm Blu-ray review

storm coverDe Storm***

Regie: Ben Sombogaart

Met: Sylvia Hoeks, Barry Atsma, Dirk Roofthooft, Monic Hendrickx, Katia Herbers, Lottie Hellingman

Speelduur: 97′

Qua effecten zit het allemaal snor in De Storm. Jammer dat de rest allemaal zo zoutloos is!

Het verhaal: Julia, een 18-jarige Zeeuwse boerendochter wordt als alleenstaande moeder veroordeeld en genegeerd door haar vijandige dorpsgenoten. 31 januari 1953. De wind steekt op, het zeewater stijgt en in deze verschrikkelijke winternacht breken de dijken. De boerderij waar Julia woont met haar ouderlijk gezin, wordt verzwolgen door de storm. Julia wordt uit het koude water gered door de jonge luchtmachtsergeant Aldo, maar moet haar baby achterlaten. Ontroostbaar, maar hoopvol en vastbesloten om haar zoontje terug te vinden, begint Julia een lange en barre tocht tegen de evacuatiestroom in…

storm1

Ons verdict: De Storm is na De Tweeling en het uitstekende Bride Flight wederom een voor onze contreien erg epische en internationaal ogende film van de Nederlandse cineast Ben Sombogaart. Net als bij zijn voorgaande films bestaat De Storm uit een indrukwekkende cast, waaronder zelfs onze eigenste Dirk Roofthooft. Jammer genoeg is de Vlaamse acteur uit onder andere Olivetti 82 en Loft één van de beste zaken uit deze film. Opgepast, het ziet er zoals eerder al aangehaald allemaal geweldig uit, met verbluffend effecten en een indrukwekkend production-design, maar qua emotionele diepgang, scenario en algemeen acteerwerk bleven we behoorlijk op onze honger zitten. Ook lukt het Sombogaart niet echt om het geheel meeslepend te houden van begin tot eind. Slecht of vervelend is het nergens, maar verder komt De Storm net als de wolken uit de prent erg grijs over. En dat is toch jammer! Wat ons betreft eerder een huurtip.

De Blu-ray: Het 1080p – 2.35:1 Full HD-beeld is over de hele lijn goed scherp, met een strak contrast en een prima diepte- en detailniveau. De mooie en vol ogende kleuren komen erg natuurlijk over, zonder gestoord te worden door vuiltjes of andere vervelende oneffenheden. De Nederlandse DTS 5.1-track klinkt bevredigend, met een mooi breed geluidsbeeld en goed verstaanbare dialogen. Ruis, kraakjes of storingen zijn zoals verwacht volledig afwezig. Dan de extra’s! Naast een teaser, de originele bioscooptrailer en een videoclip, bevat de Blu-ray een ruim 26 minuten durend kijkje ‘achter de schermen’ van de film. Alsof dat nog niet genoeg is bevat het schijfje ook nog een 101 minuten durende documentaire over het maken van de film. Alles wat je wilde weten komt ruimschoots aan bod en geeft de liefhebbers ruimschoots een blik op het proces van het maken van deze Nederlandse rampenfilm. Rond de keepcase zit overigens een chique kartonnen sleeve die de release een klassevolle uitstraling meegeeft.

Bekijk hier de trailer: