Elizabeth & Elizabeth: The Golden Age Blu-ray reviews

Elizabeth****1/2 / Elizabeth: The Golden Age****

Regie: Shekhar Kapur

Met: Cate Blanchett, Geoffrey Rush, Christopher Eccleston, Joseph Fiennes /Clive Owen, Samantha Morton

Speelduur: 124′ / 115′

Twee ijzersterke kostuumdrama’s nu eindelijk op Blu-ray!

Elizabeth: Lang voor er sprake is van haar ‘Gouden Tijdperk’, is Elizabeth (Cate Blanchett) nog een naïef, hartstochtelijk jong meisje. Ze bestijgt de troon terwijl het land in rep en roer staat. Tussen alle hofintriges en moordpogingen door, ontpopt de jonge vorstin zich al snel tot een geslepen stratege. Ze moet de adviezen van haar mysterieuze raadgevers afwegen, haar tegenstanders en rivalen dwarsbomen en haar eigen gevoelens helemaal wegcijferen. Allemaal voor eer en glorie van Engeland…

Elizabeth – The Golden Age: Dit vervolg doet het relaas van de niet-aflatende strijd van een monarch met de liefde en de vijanden die haar koninkrijk bedreigen, van binnen uit en van buitenaf. Door haar vastberadenheid groeit Elizabeth (Cate Blanchett) uit tot één van de bekendste Westerse iconen. Het is echter Sir Walter Raleigh (Clive Owen), de avontuurlijke zeevaarder, die in Elizabeth het oude liefdesvuur aanwakkert…

Ons verdict: Om de één of andere reden was Elizabeth een film die destijds volledig aan mijn aandacht ontglipt was. Ondanks alle aandacht met de vele Oscarnominaties en dergelijke, was mijn aandacht gefocust op andere films in plaats van Shekhar Kapur ambitieuze kostuumdrama. Dit zou nog enkele jaren zo zijn, tot uw dienaar mits lichte dwang van een niet nader vermelde vrouwelijke partner Elizabeth: The Golden Age voorgeschoteld kreeg. Het is overbodig om te zeggen dat mijn leven sindsdien nooit meer hetzelfde was! Ik hoor de sceptische lezers al kraken en kreunen onder die laatste zin. Uiteraard is die een beetje aangedikt voor dramatisch effect, maar feit is dat ik enorm onder de indruk was van het tegelijk stijlvolle en grauwe wereldje dat regisseur Kapur tevoorschijn had getoverd. Elizabeth: The Golden Age greep me geheel onverwacht bij het nekvel! Gaande van indrukwekkende locaties, tot verbluffende kostuums, duizelingwekkende speciale effecten en last but not least briljante acteerprestaties van Cate Blanchett, Geoffrey Rush, Clive Owen, Samantha Morton, Rhys Ifans en Jordi Mollà. De film verveelt geen seconde, heeft een vlot tempo en is vaak zowel tragisch als spannend. Zelden zat ik tegelijk op mijn nagels te bijten door alle intriges en met open mond het impressionante schouwspel te volgen. Overgiet daarbij het geheel door de prachtige soundtrack door mijn persoonlijke favoriet Craig Armstrong (met hulp van A.R. Rahman), een stevige geut romantiek en je hebt één van de meest indrukwekkende kostuumdrama’s van de laatste jaren.

Door mijn plotse fascinatie voor Elizabeth: The Golden Age, ging ik naast de soundtracks uiteraard ook op zoek naar the one waar het allemaal mee begonnen was in ’98. Net als het langverwachte vervolg is de originele Elizabeth een grauw, doch erg waarheidsgetrouw kostuumdrama, over een belangrijk scharniermoment in de Britse geschiedenis. Cate Blanchett speelt zo mogelijk nog sterker, mede omdat ze in deze film de kans krijg om een ware metamorfose van ietwat schuchtere prinses tot een ijskoude queen, die geen tegenspraak meer kan verdragen. Ze trekt ondanks een ijzersterke suporting cast bijna alle aandacht naar zich toe en je zou gerust kunnen stellen dat de talentvolle actrice dé rol van haar leven speelt. Blanchett is in elke scène geloofwaardig en vooral de scènes waar ze haar volledig kan laten gaan als verbitterde en licht ontvlambare leidster. Ze gaat nergens uit de bocht en de actrice krijgt geweldig weerwerk van Geoffrey Rush in zéér goede doen. Elizabeth is iets minder actiegericht als Elizabeth: The Golden Age, maar dat neemt zeker niet weg dat de prent een vlot tempo heeft, met een sterke dynamiek en meer dan genoeg boeiende verhaalwendingen. Dus u merkt het, als u deze twee historische parels nog steeds niet ondergaan hebt, dan is het met de release van de Blu-rays de perfecte moment om u te laten onderdompelen in de kleurrijke, stijlvolle, doch gewelddadige wereld van Elizabeth, volgens regisseur Shekhar Kapur.

De Blu-rays: Beide speelfilms staan in hun originele 1.85:1 HD-beeld op de Blu-ray en zowel het beeld van Elizabeth, als van Elizabeth: The Golden Age, oogt scherp, met een prima diepte en detail. De kleuren ogen van beide producties warm en natuurlijk, met solide zwarte tinten. Filmgrain blijft overal binnen de perken en zaken zoals vuil en digitale compressiefoutjes vormen geen echt probleem. De twee films kregen van Universal puik klinkende Engelstalige DTS-HD MA 5.1-tracks mee, met een prima dynamiek, een bevredigende spreiding en heldere, goed verstaanbare dialogen. De muziek komt goed tot haar recht bij Elizabeth, maar overtreft de verwachtingen bij Elizabeth: The Golden Age. Ruis of andere oneffenheden heb ik niet direct kunnen waarnemen bij de beide releases. Extrasgewijs stelt Elizabeth een beetje teleur, met enkel een audio commentaar door regisseur Shekhar Kapur, een making of (25 min.) en een “Elizabeth”-featurette (6 min.). De extra features van Elizabeth: The Golden Age bestaan dan weer uit meer diepgravende zaken zoals Deleted Scenes (9 min.), “The Reign Continues: Making Elizabeth: The Golden Age” (11 min.), “Inside Elizabeth’s World” (7 min.), “Commanding the Winds: Creating the Armada” (12 min.), “Towers, Courts & Cathedrals” (11 min.), Audiocommentaar door regisseur Shekhar Kapur en D-Box features. Hoe dan ook twee uitgaves die niet mogen ontbreken in uw collectie!

Bekijk hier de originele bioscooptrailers van deze twee bekroonde kostuumdrama’s:

4 thoughts on “Elizabeth & Elizabeth: The Golden Age Blu-ray reviews”

1. Eerlijk gezegd vond ik het degelijke historische drama’s maar **** of meer vind ik er toch ook over. ***1/2 voor deel 1, en *** voor de sequel.

2. We moeten het niet altijd eens zijn hé ;) Het is dan ook een erg persoonlijke recensie. Zoals gezegd had ik er niets van verwacht, maar de acteerprestatie van Blanchett is alleen al 4 stars waard in mijn ogen.