The Night Before recensie

THE NIGHT BEFORE

Regie: Nima Nourizadeh

Cast: Jesse Eisenberg, Kristen Stewart, Connie Britton

Speeltijd : 1u36min

Ga kijken als je hield van Pineapple Express, Bad Neighbours en This is the End.

Het verhaal: Sinds de dood van Ethans ouders vieren hij en zijn twee beste vrienden, Chris en Isaac, traditioneel samen kerstavond. Dit jaar doen ze dat wel voor de laatste keer, want hun tienerlevens liggen al een dikke 15 jaar achter hen en de volwassen leventje doet zijn intrede. Chris is een populair atleet geworden, terwijl Isaac zich voorbereidt op het nakende vaderschap. Ethan heeft verbindingsangst en probeert die fout goed te maken door zijn ex-vriendin terug te winnen. Ondertussen overkomt hem iets wat ze in Hollywood een Christmas miracle noemen: toevallig vindt hij drie kaartjes voor het Nutcracka Ball, hét feestje in New York op kerstavond. De weg naar het feest verloopt natuurlijk niet vlekkeloos en is doorspekt met karaokebars, allerlei soorten drugs, drank en gênante confrontaties met jeugdvrienden, exen en fans.

Ons verdict: Seth Rogen in een stonercomedy? Evan Goldberg aan de schrijftafel? Inderdaad niets nieuws, alleen dat de film ditmaal in een kerstjasje zit en de twee hoofdpersonages joods zijn. Die beschrijving alleen brengt een grijzende grimas op je gezicht. Rogen wordt bijgestaan door zwaargewicht Joseph Gordon-Levitt en Anthony Mackenzie, u misschien beter bekend als Falcon uit de Marvelfilms of al dan niet van het sterke oorlogsverhaal The Hurt Locker.

Aanvankelijk lijkt de komedie alleen maar van Rogen te komen, maar naargelang de film vordert zien we dat er ook een komiek karakter schuilt in Gordon-Levitt en Mackenzie. Er ontstaat een dynamiek bij het trio die belangrijk is voor de geloofwaardigheid van hun vriendschap.

Evan Goldberg, regisseur en medeschrijver van Pineapple Express, hield de regiestoel vrij voor 50/50­-regisseur Jonathan Levine die nu voor de tweede maal samenwerkt met Rogen en Gordon-Levitt. Fans van de recentere “Rogen/Goldberg”-comedies zullen vele bekende gezichten zien zoals Lizzy Caplan en Mindy Kaling, maar zullen nog eerder verrast zijn door de opmerkelijke cameo’s in de film (James Franco en Michael Shannon om u al wat warm te maken).

Besluit: De film op zich is geen hoogstaand stukje cinema die je in tijdens de komende kerstperiode moet gezien hebben, maar je kan er niet omheen dat fans van de bovenvermelde spelers wederom jolijt zullen hebben met Seth Rogens drugstrips, Gordon-Levitts dronken uitspattingen en Mackenzies overdreven verwaandheid