RocknRolla Blu-Ray review

rocknrolla blu-ray coverRocknRolla*****

Regie: Guy Ritchie

Met: Gerald Butler, Tom Wilkinson, Thandie Newton, Mark Strong, Idris Elba, Toby Kebbel, Ludacris, Jeremy Piven

Speelduur: 110′

Verplichte kost als je houdt van Cockney-gangsterklassiekers als Snatch***** en Lock, Stock and Two Smoking Barrells*****.

Het verhaal: De levens van een old skool gangsterbaas, enkele ambitieuze kleine criminelen, een corrupte accountant, de Russische maffia en een junkie-rockster kruisen elkaar wanneer een miljarden-immo-deal, een gewaagde overval en de diefstal van een waardevol schilderij in het honderd lopen. Wie blijft als laatste overeind?

gerard butler en idris elba in RocknRolla

Ons verdict: Een tiental jaar geleden lag de (film)wereld aan de voeten van Guy Ritchie. Dankzij Lock, Stock and Two Smoking Barrells en Snatch werd de jonge cineast destijds meermaals omschreven als het Europese antwoord op Quentin Tarantino en de redder van de Britse cinema. Zover kwam het jammer genoeg niet. Ritchie kwam de voorbije jaren vooral in de (roddel)pers als de verantwoordelijke voor de wave aan inferieure Britse gangsterfilms, en vooral omwille van zijn relatie met popkoningin, Madonna. Dat de brave man in tussentijd twee bonafide stinkers naar het witte doek bracht, in de vorm van Swept Away* en Revolver*, deed weinig goeds voor zijn tanende imago.

Maar, beste filmvrienden, Guy Ritchie is terug, en hoe! Op de Blu-Ray cover vatte één of andere marketingmedewerker RocknRolla als volgt samen: “Guns, girls and Geezers!“, een beknopte omschrijving waar voor één keer geen woord van gelogen is. Met het steengoeie RocknRolla keert Ritchie terug naar vertrouwd terrein, de Londense onderwereld vol schimmige figuren, hilarische-one-liners-spuiende gangsters, en andere memorabele types van verdacht allooi. De Britse regisseur verzamelde bovendien de meest geslaagde ensemblecast sinds True Romance*****. De karakteracteurs (Butler!, Wilkinson!, Elba!, Strong!) genieten zichtbaar van de sublieme dialogen vol donkere humor en het over-the-top geweld waarmee ze zich mogen uitleven. Voeg hierbij enkele fantastische visuele vondsten en een heerlijk complex plot dat fascineert tot de allerlaatste seconde, en je krijgt een authentieke aanrader. Het verhaal van RocknRolla blijkt trouwens niet ten einde. Ritchie kondigde al een sequel aan op RocknRolla. Laat maar komen die handel!

De Blu-Ray biedt naast HD beeld en geluid ook een tweetal korte, maar interessante featurettes (in high definition!) over het maken van RocknRolla en de vele veranderingen in de onderbuik van het hedendaagse London die de inspiratie vormden voor de film. Verder kan je ook genieten van interactief audiovisueel commentaar van Ritchie en een aantal acteurs.

Bekijk alvast één van de vele onvergetelijke scènes uit RocknRolla: