The Forbidden Kingdom Blu-ray review

forbiddenThe Forbidden Kingdom***

Regie: Rob Minkoff

Met Jackie Chan, Jet Li, Yifei Liu, Bingbing Li, Michael Angarano, Collin Chou, Morgan Benoit

Speeltijd: 113′

Deze geslaagde actieprent is nu ook verschenen op Blu-ray!

Het verhaal: Wanneer Jason in een klein winkeltje in Chinatown op zoek gaat naar illegale kung-fu DVDs, doet hij een ongelofelijke ontdekking die hem terugvoert naar het oude China. Daar wacht hem een zware opdracht: hij moet de legendarische krijger The Monkey King bevrijden, die gevangen wordt gehouden door de meedogenloze Jade Warlord. Jason wordt tijdens zijn tocht vergezeld door de wijze kung-fu meester Lu Yan (Jackie Chan) en een groepje buitenbeentjes, waaronder Silent Monk (Jet Li). Alleen door de principes van kung-fu onder de knie te krijgen kan Jason hopen op succes en een manier vinden om thuis te komen…

forbidden-king-still

Ons verdict: Het zat er al jaren aan te komen en in 2008 was het dan eindelijk zo ver: Jackie Chan en Jet Li, dé twee grootste actiesterren uit Hong Kong, die samen in één film te zien zijn. Hoewel de gemiddelde martial-artsfanaat vreemd zat te fronsen bij de keuze van regisseur Rob Minkoff (The Lion King, Stuart Little) blijkt zijn The Forbidden Kingdom een geslaagde actieprent te zijn. De actiechoreografie is spectaculair en opnieuw absoluut vakmanschap van de legendarische choreograaf Yuen Woo-Ping (The Matrix, Kill Bill). Het camerawerk van Peter Pau is erg knap en stillistisch gezien is The Forbidden Kingdom een meesterwerk, vol uitstekende speciale effecten, snedige montage en een vlot tempo. Het scenario is helaas wat clichématig en kon gerust wat meer uitdieping gebruiken. Het acteerwerk is degelijk voor dit soort film en het is een plezier om de twee iconen Jet Li en Jackie Chan samen op het scherm aan het werk te zien. Terwijl Chan zijn gebruikelijke humor op de kijker afvuurt, slaat de elastische Jet Li wil in het rond! Michael Angarano is een goed tegengewicht tegen al dit oudere vakmanschap en is interessant en geloofwaardig genoeg, zodat je als kijker met hem meeleeft van begin tot eind. The Forbidden Kingdom verveelt geen moment, dankzij een vlot tempo en uitstekende regie van Minkoff. De ambitieuze actiefilm werd zoals verwacht een succesverhaal en bracht wereldwijd 130 miljoen dollar op.

De Blu-ray: Het 2.40:1 HD-beeld is haarscherp, met een uitstekend detail en een meer dan goed contrast. De heldere en levendige kleuren spatten van het scherm en ogen natuurlijk. Het zwartniveau is lekker strak en ook tijdens de donkere scènes blijft alles netjes zichtbaar. Filmgrain en andere onrechtmatigheden zijn geheel afwezig. Audio-opties genoeg met de keuze tussen: een Engelse Dolby TrueHD 5.1-, een Engelse DTS 5.1- en Engelse LPCM 2.0-track. Alledrie klinken deze prima, met de beide 5.1 surroundtracks op kop. Deze geluidsporen zijn levendig en dynamisch, met een goed wat richting en een prima weergave van de muziek. Het LFE-kanaal onderlijnt de actiescènes prima en de dialogen komen mooi helder en verstaanbaar uit de middenste speaker. De Dolby TrueHD 5.1-track is met stip de beste soundtrack op de Blu-ray, met een betere dynamiek en meer detail. Als het schijfje vol had gepropt geweest met interessant en informatief bonusmateriaal dan had deze sowieso één van de toppers van het jaar geweest. Helaas blijken er maar twee miezerige extra’s toegevoegd. De originele bioscooptrailer en “Kung Fu Superstar”, wat niet meer blijkt te zijn dan een twee minuten durend promotiefilmpje. Erg mager!

Bekijk hier de originele trailer: