The Taking of Pelham 123 review

pelham-1-2-3-posterThe Taking of Pelham 123****

Regie: Tony Scott (Man of Fire****)

Met: Denzel Washington, John Travolta, James Gandolfini, John Turturro, Luis Guzman

Speelduur: 105′

Ga kijken vanaf 29 juli als je houdt van ’90s actiefilms als Speed*****, Metro*** en Die Hard with A Vengeance*****.

Het verhaal: De mysterieuze Ryder (Travolta) kaapt een metrostel op één van de drukste lijnen van New York. Hij eist 10 miljoen $ binnen het uur voor de levens van de passagiers. De enige die hem kan stoppen is Walter Garber (Washington), een dispatcher die recent werd beschuldigd van corruptie door zijn oversten … .

taking-of-pelham-123-0

Ons verdict: Je merkt het al aan het verhaal. Van originaliteit moet The Taking of Pelham 123 het niet hebben. Niet omdat het een remake is, met het vrij sobere origineel uit de vroege jaren ’70, heeft deze film nog bitter weinig te maken. Integendeel deze Pelham 123 is een schaamteloze ode aan de typische ‘larger-than-life‘ actiecinema van de jaren ’90: een stel bonafide filmsterren op de affiche, R-rated actie van de oude school, heerlijk cynische one-liners, géén (of toch geen zichtbare) CGI, en vooral een hoogst entertainend verhaaltje dat zichzelf op geen enkel moment al te serieus neemt. Zowel Washington als Travolta zijn perfect gecast als respectievelijk de onverwachte (anti-)held en de sympathieke bad guy (die grijns, die hilariche pornosnor). Voeg hierbij de magische touch van action-maestro Tony Scott, die zich nog eens kon uitleven met zijn trademark-regie (met op kop de ultracoole opening credits op de beats van Jay-Z’s 99 Problems !!!), en je krijgt een perfecte zomerblockbuster die iedereen geboren voor 1985 een fijn nostalgisch gevoel zal bezorgen naar een tijd waar actiefilms nog bevolkt werden met mensen van vlees en bloed in plaats van superhelden en gigantische robotten. Aanrader! In de zalen vanaf 29 juli.

Bekijk alvast een interview met Travolta over zijn rol in The Taking of Pelham 123:

2 thoughts on “The Taking of Pelham 123 review”