Revenge filmrecensie op iTunes

xxxRevenge ****

Regie: Coralie Fargeat (Reality+)

Met Matilda Anna Ingrid Lutz, Kevin Janssens, Vincent Colombe & Guillaume Bouchède

Speeltijd: 108′

Ga kijken als je hield van Planet Terror, Irreversible & Kill Bill.

Het verhaal: De Amerikaanse Jen heeft een affaire met de Franse Richard en wordt uitgenodigd door hem in een prachtige villa in het midden van de woestijn. Hij nodigt zijn collega’s uit voor een jaarlijkse jachtuitje en de combinatie van beiden blijkt al snel fataal…

Kevin Janssens en Matilda Lutz in Revenge

Ons verdict: Revenge, het internationaal debuut van Kevin Janssens, stond lang op onze lijst van te bekijken films in 2018, maar wegens het feit dat deze verkrachting-wraakfilm vooral gericht is op een Franse publiek, was hij niet te zien in Vlaamse bioscopen. Eindelijk kunnen we de film nu zien op video-on-demand en we zijn niet ontgoocheld, want we geloven dat Frankrijk zijn Tarantino heeft gevonden. Of moeten we Robert Rodriguez zeggen?

De Franse regisseuse Coralie Fargeat die haar debuut maakte op het Tribeca Film Festival met de kortfilm Reality+ had met haar film Revenge perfect in het rijtje van Grindhouse (Death Proof + Planet Terror) kunnen passen met het voltallig bloed & gore dat in Revenge over het scherm spat. Het scenario van Revenge past misschien op een A4’tje, maar de heerlijke cinematografie van Robrecht Heyvaert (Patser, Dode Hoek, D’Ardennen, BLACK) samen met een aantal fraaie camerashots met een knipoogje naar horrorklassieker Un Chien Andalou houden je ten volle bezig gedurende iets meer dan anderhalf uur. Kevin Janssens ontgoochelt tevens niet in een rol die hem in Vlaanderen misschien nooit is gegund (hoewel heel de wereld nu wel weet dat de man niet echt groot geschapen is) en de Italiaanse Matilda Lutz kan met haar prestatie perfect in het rijtje naast Rose McGowan staan. De enige kanttekening die we kunnen bedenken, is het feit dat het team zo’n 10 jaar te laat is met het uitbrengen van Revenge.

Kortom, Frankrijk heeft eindelijk zijn eerste Tarantino-film met Revenge. Sterk internationaal debuut van Coralie Fargeat, Matilda Lutz & Kevin Janssens!

Revenge filmrecensie op iTunes
41star1star1star1stargray