Cry Macho recensie

Cry Macho recensieCry Macho ***

Regie: Clint Eastwood (The Mule, J. Edgar, American Sniper, Gran Torino, Richard Jewell)

Met Clint Eastwood, Eduardo Minett,  Dwight Yoakam, Fernanda Urrejola, Natalia Traven, Horacio Garcia-Rojas, Elida Munoz, Abiah Martinez, Ramona Thornton & Cesia Isabel Rosales…

Speeltijd: 104′

Ga kijken als je hield van Rambo Last Blood.

Het verhaal: Mike Milo is een eenmalige rodeo-ster en aangespoelde paardenfokker die in 1979 een baan aanneemt van een ex-baas om de jonge zoon van de man uit Mexico naar huis te halen. Gedwongen om de weggetjes op weg naar Texas te nemen, staat het onwaarschijnlijke paar voor een onverwacht uitdagende reis, waarin de vermoeide ruiter onverwachte verbindingen en zijn eigen gevoel van verlossing vindt.

Cry Macho recensie

Ons verdict: Hollywood mag dan misschien een miljardenbusiness zijn die (bijna) over beide halfronden zegeviert, toch is er net zoals in Europa met zijn verschillende culturen plaats voor nationalistische verhalen voor de patriottische Amerikaan (of moeten we zeggen de Texaan?). Dit gat wordt grotendeels aangevuld door het repertoire van gewezen acteur Clint Eastwood met films vol Amerikaanse anekdotes zoals J. Edgar, American Sniper, Gran Torino, 15:17 to Paris & recent nog Richard Jewell.

Daarbij moet je wel het republikeins karakter van de man’s films meepakken, want sinds Mystic River, J. Edgar & Million Dollar Baby heeft Clint Eastwood niets meer gemaakt dat echt noemenswaardig is in mijn ogen. Cry Macho brengt daar weinig verandering in, gezien de clichés van de blanke man als de held je rond de oren worden gesmeten, terwijl je het toch zeer ongelooflijk vindt als kijker dat een 91-jarige man met een gezicht zoals Michael Jackson een aantal Mexicaanse señorita’s aan de haak slaat. Maar goed, als je door de slechte intro heen kijkt, wordt Cry Macho wel beter dankzij de combinatie met de Spaanstalige cast zoals Eduardo Minett, Natalia Traven & het schattige kindjes Elida Munoz, Abiah Martinez, Ramona Thornton & Cesia Isabel Rosales. De banden met de castleden lieten ons wat terugdenken aan Rambo Last Blood, hoewel Eastwood alles behalve een einde lijkt te willen breien aan zijn carrière met Cry Macho. Met zijn speelduur van rond de 100 minuten is Cry Macho net niet te lang ondanks dat hij flirt met de langdradigheid en we ook wel moeten bekennen dat het einde niet voldoende aanvoelde.

Kortom, hopelijk is Cry Macho net zoals Rambo Last Blood één van de laatste films met een legende. Nu beschikbaar in Belgische bioscopen.