Brightburn ***
Regie: David Yarovesky (The Hive)
Met Elizabeth Banks, Jackson A. Dunn, David Denman, Gregory Alan Williams, Emmie Hunter, Jennifer Holland, Meredith Hagner,…
Speeltijd: 90′
Ga kijken als je hield van Glass & The New Mutants.
Het verhaal: Wat als een machtig kind uit een andere wereld neerstortte op aarde en ondanks de liefde van zijn adoptieouders bleek een sinister plan te hebben voor de mensheid?
Ons verdict: Het avontuur van regisseur James Gunn bij Disney klinkt zo’n beetje als het recente verhaal van de Russische journalist Ivan Goloenov: Is ie nu veroordeeld of niet? Niet meer, zo blijkt, want inmiddels is de regisseur terug aan het werk bij het Huis van de Muis, maar in de tussentijd krijgen we wel 2 nieuwe niet-Disney-projecten te zien van de cineast: deze Brightburn & binnenkort het nieuwe Suicide Squad 2. Met dit script waagt Gunn zich aan de personages uit DC Comics met als plot een jonge superheld die geen goed wil doen, maar enkel slecht. Wat bakt hij er van zonder de Marvel Studios-molen?
Of Gunn nu uiteindelijk enkel verantwoordelijk is voor het concept van & het geld voor Brightburn of hij in de hele mediastorm liever zijn broer Brian Gunn & zijn neef Mark Gunn het script gunden om winsten te kunnen maken, zal altijd een raadsel blijven. Echter zie je wel dat James Gunn niet volledig zijn hand heeft gelegd op de eerste (echte) superheldenhorrorfilm die ondanks zijn comic book angle weinig nieuws onder de zon brengt voor het horrorgenre. We verwijten vooral Gunn’s keuze van David Yarovesky als regisseur die zich ondanks de Rated R label geen weg kan banen door fatsoenlijke gore beelden en een geweldige Jackson A. Dunn als kwaadaardige Super-Man zelfs minder angstaanjagend laat zijn dan pakweg een Annabelle uit The Conjuring. Het einde (samen met zijn geslaagde post-credit scènes overigens) mag dan misschien de boel recht trekken, de verschillende kills in de film getuigen van weinig creativiteit en de acteerprestaties van & de keuzes van de personages door Elizabeth Banks & David Denman laten nu eenmaal te wensen over. Tot slot waren we zeer blij dat deze film maar anderhalf uur van onze tijd innam in de bioscoopzaal, want zijn eenvoudig scenario wil verder niks meer vertellen ondanks de vele vragen die onopgelost blijven aan het einde van Brightburn.
Kortom, als je verwacht dat Brightburn de comic book fatigue zal tegengaan, dan ben je aan het verkeerde adres. Het ontwaakt ondanks zijn goed bedachte ontknoping geen nieuwe genre.