Dossier K , u weet wel de fel geanticipeerde opvolger van Erik Van Looy’s gevierde kaskraker De Zaak Alzheimer (2003), gooit ondertussen hoge ogen aan de Vlaamse bioscoopkassa’s. Ook de critici zijn het er roerend over eens dat Jan Verheyen een spannende en actierijke policier heeft afgeleverd, die niet moet onderdoen voor de Amerikaanse politiefilms. Maar hoe was het nu om samen te werken met de immer aanwezige bebrilde cineast? Dit en enkele andere boeiende vragen stelde we snel tussen twee opnames door op de filmset aan actrice Hilde De Baerdemaeker, die voor de tweede maal in de huid kroop van Linda de Leenheer.
Hoe heb je jezelf voorbereid op het spelen van je personage?
Ik heb die al eens moeten spelen… (lacht) Het personage van Linda is nu zelfs meer als in De Zaak Alzheimer een echte vrouw, die ook haar emoties heeft en dat is natuurlijk veel fijner om te spelen. Qua voorbereiding gaan daar lezingen aan vooraf. Maar verder doe ik zelf eigenlijk nooit echt veel van voorbereidingen. Je denkt er wel over na en er wordt is over gepraat met de regisseur (in dit geval Jan Verheyen), maar uiteindelijk is het tamelijk duidelijk hoe ze geschreven staat in het scenario.
Erik Van Looy maakte zoals bekend De Zaak Alzheimer en Jan Verheyen doet nu de opvolger. Is er een verschil van werkwijze tussen de twee cineasten?
Absoluut! Er is geen enkele regisseur die hetzelfde werkt. Maar ik ben wel gewoon om met Jan te werken. Mijn eerste film Alias was met hem, dus voor mij is hij een beetje de norm zeg maar! Heel aanwezig, luid en duidelijk, zodat je ook weet wat je eraan hebt. Erik is helemaal anders. Jan staat veel liever op een set, terwijl Erik vaak met de handen in het haar zit bij wijze van spreken. Hij zou dat veel liever gewoon willen skippen! Erik zegt het zelf ook dat hij veel liever de beelden zou willen monteren die ze hem geven. (lacht) Hij komt ook veel stiller zijn opmerkingen geven, terwijl Jan rechtdoor zee is en zegt waarop het staat. Ik vind de twee manieren super, maar voor mij is… je hoorde net ook hoe Jan “actie!” roept en ik ben dat gewoon. (lacht)
Je komt net van televisie met Louislouise, wat doe je eigenlijk het liefste?
Ik combineer het heel graag, maar het is leuk om af te wisselen. Want nu, het is echt wennen hoor. Na Louislouise direct dit! We draaien vandaag hier twee scènes, terwijl we bij Louislouise op een dag een hele aflevering draaiden. Voor mij is dit echt zo van: “Wat zijn die nu aan het doen en moet ik hier nu echt niets doen?”.
Bijna vakantie zeg maar?
Dat nu ook niet echt. Want hoewel het constant wachten is, moet je toch ook constant alert blijven en veel meer de dingen opnieuw doen. Bij Louislouise hadden we gewoon de kans niet om scènes opnieuw te doen, aangezien we ook helemaal geen tijd hadden!
De Zaak Alzheimer was echt een mijlpaal in de Vlaamse filmgeschiedenis. Denk je dat Dossier K alle hooggespannen verwachtingen van de fans zal kunnen waarmaken?
Wel, ze hebben mij ook altijd gevraagd of Louislouise ooit het succes van Sara zou kunnen evenaren. Je weet dat natuurlijk nooit op voorhand, maar ik denk dat Dossier K dit wel zal doen! (lacht uitbundig)
Bedankt voor je tijd!
Neem zeker ook eens kijkje op de officiële website van Dossier K en hou Moviepulp in het oog voor een exclusief setverslag, een boeiend en uitgebreid interview met regisseur Jan Verheyen en natuurlijk onze recensie.
Eén reactie op “Interview Hilde De Baerdemaeker (Dossier K)”