Zombieland DVD review

Zombieland****

Regie: Ruben Fleischer

Met: Woody Harrelson, Jesse Eisenberg, Emma Stone, Abigail Breslin, Bill Murray

Speelduur: 85′

Verplichte kost als je houdt van een mix van zwarte humor en zombie-mayhem à la Shaun of the Dead.

Het verhaal: Een geeky student, twee clevere zusjes en een stoere redneck banen zich een weg door de Verenigde staten, zowat 2 maanden nadat een virus de natie heeft herschapen tot Zombieland. Hun enige verdediging zijn een handvol wapens, cynische one-liners en een paar dozijn handige overlevingstips.

zombieland

Ons verdict: Zombieland kreeg bij ons om nog mysterieuze redenen geen kans in de bioscoop, ondanks uitstekende resultaten aan de Amerikaanse box-office, en tientallen steengoeie reviews. Begrijpe wie begrijpen kan, zeker gezien de vrachtladingen filmische drek die wekelijks de zalen haalt. Maar goed water onder de brug, de film! Het is duidelijk dat debuterend regisseur Fleischer zeer goed naar de cultklassieker, Shaun of the Dead, heeft gekeken: Gitzwarte humor, bloederige fun, Tarantino-achtige ‘winks‘ naar andere populaire cultuur, celebrity-cameo’s (Bill Murray (!)), en zelfs een vleugje romantiek. Het zit ook allemaal in Zombieland. Maar toch is dit veel meer dan zomaar een Amerikaanse variant op die Britse Zom-Com. Om te beginnen is de schaal waarin wordt geopereerd veel groter. Dit is een heuse road-movie in een postapocaloptische landschap. Maar anders dan die andere recente, ‘serieuze’ einde-van-de-wereld-films als The Book of Eli en The Road, heeft Zombieland geen enkele andere missie dan puur, ongebreideld en schaamteloos te entertainen, iets waar ie wonderwel in slaagt. Dit is de guiltiest pleasure in tijden! Niet in het minst dankzij de geïnspireerde casting: de drie veelbelovende jonge honden –Eisenberg, Stone en Breslin– bewijzen opnieuw hun talenten. De meeste pluimen gaan toch naar oude rot, Woody Harrelson, die als Tallahassee (“I’m in the ass-kicking business, and boy, business is booming.”) met elke scène gaat lopen waarin hij meedoet. Dé comeback van het jaar verdiende op zijn minst een Oscarnominatie als beste acteur in een bijrol, maar het heeft niet mogen zijn. Laat je dat vooral niet tegenhouden en schaf deze geweldige film aan wanneer hij eind maart op DVD/Blu-Ray verschijnt. Een klein anderhalf uur plezier gegarandeerd, met leuke extra’s zoals verwijderde scenes, trailers en de documentaires: “In search of Zombieland” , “Zombieland is Your Land” en ” Visual Effects”!

6 thoughts on “Zombieland DVD review”

1. vond die niet zo goed shaun of the dead is stukken beter. eerder een domme/grappige film dan een intelligente/grappige film.