Forgotten Scares recensie in Cinema-Zuid

Forgotten Scares trailer over horror in VlaanderenForgotten Scares ****

Regie: Steve De Roover (Un Homme Bien, Has#Tag)

Met o.m. Jan Verheyen, Jonas Govaerts, Matthias Schoenaerts, Eline Kuppens,…

Speeltijd: 121′

Ga kijken als je houdt van de Vlaamse Film tout court.

Het verhaal: Een overzicht van het Vlaamse horrorlandschap sinds de jaren ’70 tot en met nu.

Ons verdict: De filmblog MoviePulp and other fiction is door Kenneth Peeters & mezelf opgericht om een mooie dialoog op te starten over filmsmaken. Kenneth trok het maffiagenre samen met heel wat Vlaamse producties naar voor, terwijl ik eerder van het science fiction genre kon genieten. Steve De Roover vervoegde onze redactie wat later door zijn fascinatie voor het horror-genre en was steevast gekend voor zijn sterke reviews tijdens Brussels International Fantastic Film Festival. Het was dan ook voor ons geen verrassing dat hij na Welp op te proppen kwam met een uitgebreide analyse van het Vlaamse horrorlandschap in België, want we weten allemaal dat Welp niet de eerste Vlaamse horrorfilm was in 2014. Maar welke films dan wel?

Steve maakt een uitstekende analyse in zijn documentaire Forgotten Scares die wij gisterenavond voor de eerste keer mochten bekijken in Cinema-Zuid. We waren verbluft van de kwaliteit voor een Vlaamse documentaire! De hele documentaire voelde aan als een vlucht doorheen het VRT-archief, terwijl de opnames hoofdzakelijk uit de filmbibliotheek van de regisseur zelf kwamen (met hulp van de horrorregisseurs zelf uiteraard). De mix van interviews met grote Vlaamse regisseurs zoals Jan Verheyen & Jonas Govaerts wisselen zich perfect af met de meningen van oudere Vlaamse horrorregisseurs zoals Harry Kümel (Daughters of Darkness, Malpertuis), Johan Vandewoestijne (Rabid Grannies), Rob Van Eyck (Afterman, De Aardwolf) & Léon Paul De Bruyn (Maniac Nurses), terwijl de verschillende Vlaamse horrorfilms perfect als achtergrond dienen om de dialogen te ondersteunen. De editing is bovendien zeer scherp met regelmatig een humoristische knipoog naar het Vlaamse verleden in Forgotten Scares.

Kortom, deze documentaire is een must voor iedere persoon die graag van de Vlaamse Film houdt. Zeker de moeite om mee te pikken in geselecteerde bioscopen of binnenkort op Blu-Ray, DVD & video-on-demand.